Type Brennen 2007/2008 (K2 en K3)

Wat is er zo al uitgezet.

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor Dick » za nov 08, 2008 12:46 pm

Afbeelding

Afkomstig uit Frankrijk (de Brennen) in Nederland geïntroduceerd door tussenpersoon Koos Walters.

In het algemeen zwakbeschubde vissen. Opvallend variabel in kleur en bouw met een behoorlijk percentage echte ‘vleesvissen’. K3 vissen gemiddeld al rond de 3 kilo. In december 2007 ruim 3500 kilo uitgezet door verschillende SKP’en
Groeicapaciteit: zover tot nu toe bekend uitstekend.
Terugmeldpercentage/overleving: tot nu toe matig tot redelijk.
Bijz. Een nieuw ‘snoekproof’ product van kleine kwekers die via Walters onder andere leveren aan betaalwateren in Frankrijk.
Dick Offline

Site Admin

Berichtdoor joris weitjens » za dec 18, 2010 12:25 am

Na 4 jaar is er beter zicht op de kwaliteit van deze vissen van Hongaarse origine. De uitval onder deze vissen lijkt gering gezien de aantallen en vooral het percentage teruggemelde vissen. Dat ligt op het nivo van de gemiddelde Duitser. Dat zal ongetwijfeld samenhangen met het feit dat deze vissen in de regel in goede staat (weinig beschadigingen) worden afgeleverd.

Wat groei betreft doen ze wel onder voor Duitsers. Althans op boezemwater is dat zo. Het rijtje voor de gemiddelde groei per groeiseizoen voor Duitsers is ongeveer zo:

4 pond, 10 pond, 14 pond, 17,5 pond, 20 pond, 22 pond

Voor deze vissen:
4 pond, 8 pond, 11,5 pond, 14,5 pond, 17 pond.

Dat scheelt toch wel wat. Wat me vooral opvalt is dat de groter (3 kilo plus) uitgezette vissen het aanvankelijk niet makkelijk hebben. Ik heb zelfs een (uniek) voorbeeld van een vis die na 1 volledig groeiseizoen in gewicht niet was gegroeid en in lengte 2 cm
In afgesloten wateren (met voedering) doen deze vissen het volgens de berichten qua groei veel beter.
Ben benieuwd naar de ervaringen van de andere projecten.

Groet van Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor joris weitjens » zo dec 11, 2011 12:25 am

De bedoeling van het COS is om onafhankelijk meningen, gedachtes enz. met elkaar te delen. Dat anderen over onze schouder mee kijken is prima.
Als het om feiten en meningen over producten gaat kan het zijn dat belanghebbenden dat minder leuk vinden. In het geval van dit type is Carp Farm een belanghebbende. Tuurlijk horen die graag dat hun product het erg goed doet. Dat is op veel open wateren (nog) niet echt het geval. Qua groei blijven ze gemiddeld achter. Dat had ik al eerder opgemerkt.
Tot m'n plezier zijn er nu enkele gevallen te melden van projectspiegels die het juist opmerkelijk goed doen. Het begint er op te lijken dat Carp Farm niet alleen in uiterlijk een vrij bont gezelschap aflevert, maar ook qua groeipotentie.
Hier een voorbeeld van een opmerkelijk snelle groeier. Deze vis is uitgezet in december 2007 op een behoorlijk startgewicht maar met flinke verwondingen (zowel remmend voor de groei als de levenskansen verkleinend) en werd teruggevangen in mei 2011 op een gewicht van 19 pond bij 74 cm
Afbeelding

Een maand later (13 km verderop) woog de vis al 21 pond en eind november 2011 zag de vis er zo uit.
Afbeelding

80 cm en bijna 27 pond. Dat is bijna 8 pond erbij sinds mei. In die gewichtscategorie bij ons in de boezem nog niet vertoond.
joris weitjens Offline

Berichtdoor Martin Doelman » ma dec 12, 2011 10:02 am

Akelig! :-)
Hij is ook aardig opgeknapt zeg!
Bij ons op vinkeveen groeien ze zo'n 2 tot 2,5 kilo per jaar. (Helaas heb ik als enige referentie mijn eigen vangsten).
Martin Doelman Offline

Keer terug naar Type uitzetspiegels