Type Peschkes (2010)

Wat is er zo al uitgezet.

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » za dec 18, 2010 11:53 pm

Afbeelding Afbeelding

In 2010 in Nederland geintroduceerd door regio Zwolle. Een type afkomstig van een Duitse kweker (Peschkes).
Opvallend verschillend van Duitsers via Van Mechelen.
Vrij slank type met opvallend fijne ('vriendelijke') koppen. Kleine vinnen en korte baarddraden en donkere vrij diep gevorkte staart doen eerder denken aan wildstammen dan aan zwaar gedomesticeerde karpers.

Iets rijker beschubd dan andere Duitsers en Franse vissen maar kaal overheerst

Eerste berichten over groei wijzen op redelijke tot goede groei. Wellicht een snelle lengtegroeier?

Deel je ervaringen!
joris weitjens Offline

Berichtdoor joris weitjens » di jul 12, 2011 12:32 pm

De terugmeldingen druppelen binnen en we kunnen ons zo langzamerhand een beeld gaan vomen van de overlevingskansen en de groeipotentie van deze vissen.
Op een afgelsoten karperarme zandwinplas werd in mei 2010 een kleine uitzetting gedaan. Van Aart Lokhorst kreeg ik deze melding van juni 2011. Uitgezet in mei 2010 op nog geen 3 pond en een ruim 1 groeiseizoen later teruggevangen op 13 pond. Dat is zelfs in ideale omstandigheden nog een forse groei.
Kijk eens wat een verschil in vorm en bouw vergeleken met dezelfde karper voor uitzetting. Van het wilde karakter is weinig over. Dat belooft wat.

Afbeelding

Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Daaf Wolters » wo apr 04, 2012 12:47 am

Misschien is het aardig om als aanvulling hier op wat te zeggen over de 2011 lichting van deze leverancier.
Allereerst toch een paar leveringsperikelen die ik toch even wil vermelden. De levering werd diverse keren uitgesteld, naar verluidt omdat de vissen op beschubbing geselecteerd moesten worden. Uiteindelijk moesten we om 7 uur 's morgens opdraven, wat toch verre van ideaal is met het oog op vrijwilligers vinden en pers uitnodigen. Dat laatste moest dus maar eens jaartje wachten. Daar kunnen we dan mee leven als we inderdaad mooi beschubde geselecteerde visjes krijgen, maar helaas, not the case. Kaal overheerst, waarbij ik wel kan toevoegen dat er nog wel wat variatie zit in die rijtjes langs de rug en schubben bij de staart, er zijn er ook wel wat bij die wat op de flanken hebben, maar wat zwaarder beschubde vissen zoals er in voorjaar 2010 nog enkele waren hebben wij niet gezien.
Beschadigingen waren er ook, al heb ik het wel eens erger gezien. Het meeste was oppervlakkig, met her en der de bekende kapotte vinnen. Diepe wonden heb ik niet gezien.
Ongeveer 1-2% van de vissen die wij kregen waren leders. Ik heb het dan echt over geen enkel schubje te bekennen. Ik vond ze best grappig, ook omdat we die niet in het originele bestand hebben, maar monitoren kan je met meerdere van die vissen waarschijnlijk wel vergeten. Zeker als ze pas na een paar jaar opduiken en kleur, bouw en afmetingen als kenmerken dus niet meer betrouwbaar zijn.
Klapstaarten hadden we ook, al was het maar een laag percentage, ik denk een procent of 3.
Het terugvinden van de vissen levert tot nu toe nog geen problemen op, al wordt dat met de kalere vissen misschien iets moeilijker als het archief veel groter wordt.
Gelukkig zaten er ook enkele erg mooie vissen bij, hier wat foto's. Zoals gezegd, het merendeel is kaal en foto's daarvan staan ondermeer in de topics van SKP Twentekanaal.

Afbeelding

Ledertje
Afbeelding

En enkele wat beter beschubde vissen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is denk ik nog wat te vroeg om wat over overleving en groei te zeggen, maar de eerste tekenen zijn veelbelovend. Enkele vissen zijn sinds uitzetting al 700gr-1kg gegroeid en in lengte heb ik er een gezien die er al 8cm bij had. Op het door koelwater verwarme stuk TK2 zijn een 30tal vissen uitgezet en hiervan heb ik er inmiddels toch al 9 of 10 verschillende gezien. De teruggemelde vissen zien er ook stuk voor stuk vitaal en gezond uit, beschadigingen zijn vrijwel allemaal al geheeld. De vooruitzichten zijn wat ons betreft dus gunstig te noemen.
Eindconclusie: we zijn redelijk tevreden over de vissen, al gaan we dit zeker niet 5 jaar op rij uitzetten. Afhankelijk van wat er de komende jaren verkrijgbaar is sluit ik echter ook niet uit dat we er nog een keer een lichting van nemen. Over de levering zijn we iets minder tevreden, wat gezeik vooraf en zeer onflexibel in de levertijd.
Als ik wat meer informatie heb omtrent groei en overleving kom ik daar nog een keer op terug.
Daaf Wolters Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » vr apr 06, 2012 2:16 pm

DaaF, voor 4 Euro per kg kun je niet alles hebben. Daar hoort ook een strak geplande levering bij, anders meer kosten voor de leverancier. En meer beschubde spiegeltjes zijn slechts bij uitzondering en dan nog met mate te koop. Als regio Zwolle hebben we nu al 13 jaar achter elkaar spiegeltjes gekocht en ik kan alleen maar zeggen dat Peschkes tot nu toe de enige is die zich ook aan zijn beloften gehouden heeft. Ook hier is niet alles koek en ei maar bij de rest zijn we vrijwel altijd alleen maar belogen en bedrogen (o.a. over beschubbing, levering, grootte van de visjes). Ik zou er wel een boek over kunnen schrijven en Joris ook wel...
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor Daaf Wolters » di apr 10, 2012 11:35 am

Hoi Aart,
Prijs had ik inderdaad even moeten noemen, want die is natuurlijk erg gunstig, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Valkenswaard.
Ik wil ook zeker niet Peschkens afbranden, ik probeer slechts een beeld te geven van onze ervaringen en wat voor vissen wij geleverd kregen.
Ik denk dat als meer projecten dit zouden doen dit forumgedeelte een stuk waardevoller zou zijn voor nieuwe projecten of projecten die twijfelen over bij welke leverancier ze af willen nemen.
Ik heb trouwens geen ervaring met Duitsers die door Valkenswaard geleverd worden, maar als ik foto's van die vissen bekijk heb ik de indruk dat deze beter te herkennen zijn.
Daaf Wolters Offline

Berichtdoor Dick » wo apr 11, 2012 12:33 am

Reden Daaf dat er flink wat wijzigingen in het tijdstip van leveren is geweest kwam voort uit het feit dat er meerdere afnemers met ons mee besteld hebben en dit regelmatig aanpassingen van het schema heeft veroorzaakt.
En bij die afnemers werden de te bestellen kilo's ook nog al eens gewijzigd, werkt ook niet bevorderlijk als je een planning maakt.
En om de kosten van b.v vervoer (verwerkt in de kilo prijs) voor iedereen zo laag mogelijk te houden is er een strak schema wat door het aantal afnemers deze keer gedwongen was vroeg te starten.
Dick Offline

Site Admin

Berichtdoor Martin Doelman » wo apr 11, 2012 2:02 pm

Als ik deze vissen zo zie zou ik daar ook best warm voor kunnen lopen bij een komende uitzetting. Ben benieuwd naar de komende terugmeldingen mbt groei en overleving.
Martin Doelman Offline

Berichtdoor Dick » do apr 12, 2012 3:57 pm

Martin groeien prima, terugvangstmeldingen van de projecten waar ze a.o. al zijn uitgezet zijn vergeleken bij vissen van andere herkomst zeker net zo goed.
De vis veranderd wel van uitzien van wat slanker naar een hoog model.
We zetten ze als regio Zwolle nu 2 jaar uit en het bevalt ons prima (beschubbing zou iets beter kunnen, maar dat is wens bij bijna elk ander adres waarvan vis betrokken word), en bijkomend voordeel de prijs is goed vorig jaar 4 euro de kilo.
Dick Offline

Site Admin

Berichtdoor joris weitjens » do apr 26, 2012 8:46 pm

Je kunt mij veel vertellen maar niet dat het type dat hier bovenaan en op de homepage wordt getoond hetzelfde type is als wat er vorig jaar door Peschkes is geleverd. Die eerste zijn wellicht uit een vijver met eigen kweek, terwijl het andere elders is voorgestrekt (van eitje tot 8 cm)? Dat maakt het lastig om over het type Peschkes te spreken maar we laten het maar even zo.
joris weitjens Offline

Berichtdoor Christian Hummelink » vr apr 27, 2012 12:32 pm

Mee eens Joris, zowel beschubbing als bouw zijn anders.
Christian Hummelink Offline

Berichtdoor Dick » vr apr 27, 2012 1:44 pm

En vergelijk de onderste eens met de terugvangstfoto van 12-7-2011, komt er qua bouw wel weer dicht bij.
Het langere slanke gaat over in hoger korter als de vis ouder word. De lange slanke was een eenmalige uitzetting in mei de rest allemaal in het najaar.
Maar het zal allemaal kunnen, zover ik weet uit gesprekken met betreffende kweker heeft hij alleen maar natuurlijke kweek, komt geen veertje aan te pas.
Dick Offline

Site Admin

Keer terug naar Type uitzetspiegels