Onwaarschijnlijk staaltje migreren: ruim 85 km van huis!

Hier kunnen archiefhouders al hun meldingen plus plankfoto kwijt waarvan zij denken dat het bijzonder is.
Dat kan wbt migratie, of groei, maar ook bijv. als het een bijzonder mooie karper betreft.

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » zo aug 16, 2009 12:20 am

Eind mei 2009 ving Stephan Bultman een spiegelkarper in het Drontermeer, een van de(Veluwe)randmeren. Omdat het team van regio Zwolle de vis niet kon thuisbrengen werd de vis doorgestuurd naar mij. Ik zag gelijk dat het om een Valkenswaardvis ging en vermoedelijk een uit juni 1999. Het kostte geen enkele moeite de vis te identificeren: een juni '99-spiegel uitgezet in harje Amsterdam! (plankfoto rechtsboven op de foto van de melding uit het Drontermeer.)
Het bleek trouwens een bekende vis. In 2005 werd deze spiegel twee keer rond 12 km zuidoostelijk van het uitzetpunt teruggevangen(linksonder en rechtsboven op de foto) . In 2007 dook de vis (buitendijks) op bij de Hollandse brug in het IJmeer op circa 21 km van het uitzetpunt (linksboven). Van daaruit is de vis op het Dromtermeer terechtgekomen. Dat kan binnendoor via het Gooimeer, Eemmeer, Nijkernauw, sluis Veluwemeer, Wolderwijd, Drontermeer. Of via het Markermeer, sluis, Ijsselmeer, Ketelmeer, Drontermeer.
Over water hoe dan ook een kilometer of 85! Daarmee een van de meest spectaculaire migratiestaaltjes van de SKP-en.

Afbeelding
joris weitjens Offline

Berichtdoor Kees Verheij » zo okt 18, 2009 7:49 pm

Wel een heel bijzonder verhaal Joris. Onlangs bericht gehad van een spiegel (nee, geen projectvis) die ik op de Lek tweemaal had gevangen en nu, 3 jaar later, teruggevangen was op de Nieuwe Merwede, zo'n 60 kilometer verderop.

Groet,
Kees
Kees Verheij Offline

Keer terug naar Bijzondere vangsten