Uitzetting ONI-terneuzen 13 december 2010 (verslag)

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor Aart Lokhorst » do dec 16, 2010 2:25 pm

Nog steeds helaas merendeels te kale vissen Sjaak.
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor jos holla » do dec 16, 2010 3:32 pm

Inderdaad wat kaal, maar wel mooie hoge vissen.

En een leuk verslag :lol: .
jos holla Offline

Berichtdoor Wijtze Tjoelker » do dec 16, 2010 3:55 pm

Leuk verslag! Maar die vissen lijken wel verdomd veel op de vissen die wij dit jaar van Peskens hebben gekregen. Ik snap de reservering van Sjaak wel. Wij hebben voor SKP Friese Boezem nog 610 kg in de bestelling bij Koos staan. Ik hoop van ganse harte dat hij zijn belofte aan mij en André Bosma nakomt en beter beschubde vissen gaat leveren...

Groet,
Wijtze
Wijtze Tjoelker Offline

Berichtdoor Sjaak de Braal » vr dec 17, 2010 5:09 pm

Sjaak de Braal schreef:
joris weitjens schreef:Sfeerverslag van Sjaak de Braal

Beste mensen,

Dit jaar had de Terneuzense HSV ONI voorlopig voor het laatst 600 euro begroot om spiegeltjes aan te schaffen.
Geen schokkende bedragen, maar voor een vereniging in het Zeeuws Vlaamse toch al behoorlijk.
De karpercommissie mocht zich buigen over hoe en wat. Uitgangspunt was dat de uitzetting moest plaatsvinden voor 1 januari 2011.
Op die datum is er een VBC gevormd waarin o.a. de Waterschappen participeren. En van het Zeeuws Vlaamse Waterschap weten we dat deze niet gecharmeerd zijn van het uitzetten van bodemwroeters. Juist deze club is eigenaar van de Otheensekreek.

Al snel kwam vanuit de karpervissers, die via internet info hadden ingewonnen, de vraag voor het uitzetten van Hungarian Royal.
Het moest een geweldig ras zijn die je op de plank zag groeien. En Royal klinkt natuurlijk koninklijk.
Ik, als voorzitter van de karpercie, had wat bedenkingen.
Maar goed de meerderheid wilde het en ik moet eerlijk bekennen de fotootjes van de verschillende uitzettingen van deze spiegeltjes er veelbelovend uit zagen. Mooie geschubde spiegeltjes. Niet van die kale Duitsers met alleen wat schubben aan de staartwortel.
Duitsers waar je uren werk aan kunt hebben om die te traceren. Nee, die van Koos zagen er beter uit.
En een totaal ander ras op onze kreek sprak ons ook wel aan.

Dus maar eens contact opgenomen met Koos. Op zich al een tijdrovende bezigheid. Na enkele kort aangebonden doorverwijzingen naar zijn Voicemail, kreeg ik de baas zelf aan de lijn.
Ja, zeshonderd euro, das niet veel. Ik begin eigenlijk pas te leveren bij een afname van 250 kilo, was de redenatie van Koos.
Ik vond het begrijpelijk. Immers de man komt wel helemaal vanuit Groningen.
Een vlugge rekensom maakte dat deze operatie niet haalbaar leek.

Maar de karpermannen van ONI laten zich niet zomaar afschepen. Een aantal van die gasten deden een behoorlijke donatie voor de Royals, zoals ze inmiddels gingen heten.
Een paar viswedstrijdjes en een renteloze lening van het hoofdbestuur maakte dat we konden bestellen.
We konden aan de slag.

Nadat we nogmaals met Koos contact hadden, waren we gerustgesteld. Onze zuurverdiende euries zouden goed besteed worden.
De spiegels blijken volgens Koos een bloedlijn van een Hongaars ras te hebben.
Mijn vraag of het toch geen look a lijken van Duitsers zijn, werd stellig ontkent met de mededeling dat deze spiegels zeker geen eenheidsworst zijn.
Koos zou zelfs speciaal voor ons een sortering maken van vissen die wat meer geschubd waren in de flanken.

Kortom na wat winterse afgelastingen kon Koos gisteren (maandag de dertiende) afreizen.
Ik moet zeggen dat als je helemaal uit Groningen komt en met een kwartier verschil je afspraak nakomt je een geweldenaar bent.
Koos had ik nog nooit eerder gezien en bleek een aardige gast.
Na een potje koffie en een broodje gingen de containers open.
Alle uitzetters stonden natuurlijk met hun snufferd vooraan om die nieuwelingen te kunnen bekijken. En als altijd, als de inhoud openbaar wordt zie je die oogjes glinsteren alsof ze een kist met goud hebben gevonden.
Zo'n honderdtal spiegeltjes bij elkaar is natuurlijk een mooi zicht. De Oh's en de AA's waren niet van de lucht.

Toch waren er een paar bij die wat gereserveerder waren en wat fronsende wenkbrauwen trokken bij het zien van deze Hongaarse bloedlijn vissen.
Eerlijk is eerlijk, daaronder was ik er één van.
Kreeg de indruk dat deze ooit Hongaarse spiegels via Duitsland, Frankrijk binnen gekomen zijn.

Desondanks was het een leutige dag. De knapste vis die erbij was kreeg zelfs mijn naam mee. Deze had de meeste schubben. Bijna net zo knap als de naamdrager.
In totaal zijn er 125 stuks van deze spiegels uitgezet.
De lichtste woog 1300 gram en de zwaarste 3300 gram.

Waarschijnlijk de komende jaren wat minder vissen en wat meer achter de p.c. om deze gemelde spiegels te traceren.

Uitzetfoto's zijn één dezer dagen te bewonderen op de site van ONI: www.oni-terneuzen.nl

Bijgevoegd een willekeurige selectie van de uitgezette spiegels

Groeten,
Sjaak

Afbeelding
Afbeelding
Sjaak de Braal Offline

Berichtdoor André Bosma » vr dec 17, 2010 6:25 pm

Je ziet ook hier weer het zelfde slag vissen als Peschkens en van Mechelen levert, kale spiegels. Ik heb bij de Sunrise baitservice uitzetting in 2009 in Leeuwarden, meer diversiteit van de vissen van Carpfarm gezien, zowel in beschubbing als kleur en bouw. In Friesland gaan we het een keer met de Carpfarm mannen proberen, zoals Wijtze al schreef, het zal ook mij benieuwen.
André Bosma Offline

Keer terug naar Waar en wanneer wordt er uitgezet