Uitzetting Freedom lakes 2012 10 november 2012

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » di nov 13, 2012 12:26 am

Zaterdag om 8.00 uur arriveerde de bus met aanhanger uit Frankrijk Freedom lakes met 1500 kilo gemengde karper. Circa 900 kilo spiegel en 600 kilo edelschub.
Door de wol geverfd waren de verwachtingen niet al te hoog gespannen. Wie herinnert zich niet de plaatjes van spiegels die Koos Walters ons ooit voortoverde? De eerste blik was voldoende om ook hier de zeepbel door te prikken. Kaal sloeg echt wel de klok. Oke, herkenbaar wel en dus iets minder kaal dan Duitsers en Villedonners, maar wezenlijk geen andere vissen. De echt beschubde spiegels waren op 3 tot 4 handen te tellen en dat is niet veel op 900 kilo. Er werd ook nog eens om gevochten door verschillende projecten, tenminste dat begreep ik. Er was zelfs een groepje uit Belgie om van ons karpers over te nemen.

Oke, illusie armer, maar daarna is er over de vis toch voornamelijk, als niet louter, positiefs te melden. Levendige, onbeschadigde (dus niet praktisch onbeschadigd maar echt geheel) vis in goed conditie. Mooi (als je niet te veel op de prijs let) gem gewicht van circa 2.7 kilo met niet al te veel uitschieters. K2 K3. Heel veel spiegels met speldenknopschubben.
Schubs waren vrij variabel gebouwd.

Er waren drie projecten (Naarden Vesting, Weesp (Vecht) en privewater Belgie) die bij ons kwamen shoppen. Twee projecten kwamen bij ons ook fotograferen. Ik heb me er persoonlijk wel over verbaasd hoe ‘klein’ karpervissers worden als het om hun schaarse goed gaat. Hoewel ik van tevoren alles netjes had aangekondigd en aan de bezoekende projecten al gevraagd om niet precies al die mooie uit te zoeken maar evenredig onstond er wat mij betreft een onaangename sfeer omdat ‘de Amsterdammers’ dachten/zagen dat hun mooie vis werd gestolen. Ik heb natuurlijk een COS-hart en dan heb je daar dus niet zo'n last van, zeker niet als een project in Naarden gaat uitzetten, mijn oude liefde en een ander project in De Vecht, onze eigen Amstelboezem. Maar goed, wel iets waar je dus rekening mee moet houden.
Volgende keer at random scheppen en meteen in de eigen bakken doen.

Wat mij betreft wel degelijk een adres erbij: een leuke doch beperkte aanvulling op het bloed dat we al hebben zwemmen maar niet de oplossing voor het beschubbingsvraagstuk.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
joris weitjens Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » di nov 20, 2012 1:31 pm

Wat was het gemiddelde gewicht Joris?
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor joris weitjens » wo nov 28, 2012 11:42 pm

Het gemiddelde gewicht was 2,7 kilo. Duidelijk gemengd k2 k3. De K2 vissen waren denk ik zo'n 1900 gram gemiddeld. Zoals je weet hebben wij een rijke vereniging en wisten we van tevoren wel precies wat we kregen want anders zou ik ze liever ook wat kleiner zien (meer vis).
joris weitjens Offline

Keer terug naar Waar en wanneer wordt er uitgezet