De groei van projectspiegels?

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor Filip Matthys » wo nov 26, 2008 7:14 pm

Heren,
mag ik even beroep doen op jullie ruime ervaring v.w.b. de groei van projectspiegels?

Merken jullie dat er - projectgebonden - een soort van groeistop optreedt vanaf een bepaald gewicht of leeftijd?

Ons langst lopende project in Vlaanderen (België) is dat op de rivier de IJzer. In 2001 werden er 120 K3's uitgezet van gem. 2,5kg. Na een behoorlijke sterfte (ten gevolge van een vervuiling) werden er in 2006 nog eens 200 K3's uitgezet van gem. 2,2kg.

De terugmeldingen die we in 2008 (in 2007 was er ook al een voorteken) binnenkregen duiden deels op een soort van groeistop bij de 2001-lichting. Enkele projectvissen blijven gestaag doorgroeien, en wegen nu tussen de 11 en 12kg. Anderen echter blijven steken tussen de 7 en 8kg.

Nu zou je denken dat voedseltekort dit simpel kan verklaren. Echter, de 2006-spiegeltjes groeien wel flink door! Gemiddeld zitten die visjes na twee seizoenen tussen de 4 en 5kg (met uitschieters richting en boven de 6kg), terwijl hun uitzetgewicht rond de 2,2kg draaide.

Hebben jullie gelijkaardige ervaringen in Nederland of zomaar een pasklaar antwoord op dit gegeven? Gedachtengangen zijn eveneens welkom.

Het betreft hier een discussieforum, dus vuur maar af!

Groeten,
en alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Filip.
Filip Matthys Offline

Berichtdoor joris weitjens » vr dec 05, 2008 12:08 am

Dag Filip,
Voor het eerst dat ik rechtstreeks 'post' op een site. Voor 'jullie' een makkie voor mij een avontuur dat alleen maar leuk is als het ook echt lukt. Kan het dus maar beter kort proberen te houden. :?

Ter zake. Stagnerende groei een aantal jaren na uitzetting is ook hier heel normaal. Sowieso remt de groei op de meeste wateren al na gemiddeld twee volledige groeiseizoenen. Zeker in lengte is dat het geval. Dat is ook logisch als je weet dat een karper hooguit een meter lang wordt. Bij SKP Nieuwkoop verdubbelden aan aantal 'Belgische' vissen hun lengte in het eerste volledige groeiseizoen. Ze begonnen als visje van 33 cm. Dat kan voor een uitgezette karper dus maar 1 keer in z'n leven.
Het is duidelijk dat de indivduele verschillen in groei(tempo) van projectspiegels van hetzelfde soort en uitzetting in hetzelfde water. Je hebt erbij van het gestage groeitempo en je hebt spiegels de eerste twee of 3 groeiseizoenen als een speer gaan en na het derde groeiseizoen stil vallen.
Neem niet weg dat er wel degelijk omstandigheden bestaan waarin karpers na de eerste jaren niet remmen in gewicht. Bij mijn weten zijn dat indivduele gevallen in voor karper supergoede omstandigheden. Dat zijn in Nederland meestal afgeloten vaak heldere plassen met een zeer dunne bezetting aan karper en andere witvis.
Jij vergelijkt de (snelle) groei van de pas uitgezette met de (magere) groei van de vissen van 2001 en vraagt je af of dat verschil wel te rijmen is. (Hoe) kan dat aan een voedseltekort liggen? Voedseltekort is een groot woord, maar een stagnerende groei in grammen wijst volgens mij wel degelijk vaak op een beperkte beschikbaar van voedsel. In ieder geval moet een grotere karper gewoon meer eten om z'n conditie op peil te houden. Ten tweede vermoed ik dat het menu van de karper in de loop van de jaren, als de voedselsituatie het toelaat, wijzigt. Kunnen die kleintjes nog gemakkeljk toe met muggenlarven enz., de grotere jongens groeien veel beter op bijv. mosseltjes (en boilies).

Als je de groei van de projectspiegels van de Ijzer uit 2001 vergelijkt met onze 2001 lichting (de 'rijenkarpers') dan zie ik wat betreft ons AHV-project op boezemwater ongeveer hetzelfde beeld. Onze toppers van 2001 zitten op circa 11,5 kg maar er is ook een aanzienlijke groep die gestagneerd is rond de 6.5 kilo. Verschil is dat onze 2001-ers op nog geen kilo begonnen en vooral dat dit vissen uit de Valkenswaardlijn zijn.
Voor 'vleesvissen' is de groei van de IJzervissen matig te noemen. Stagnerende groei past in dat beeld. Ik vermoed dus dat jullie lichting 2006 een niet heel ander beeld te zien zal geven dan de 2001-lichting.

Nu maar hopen dat ik op de goeie knop druk om dit op het forum te krijgen.
Groet van Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Filip Matthys » za dec 06, 2008 12:53 pm

Joris,
allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik begon stilletjesaan al te vrezen...
(informatief forum versus discussieforum)

Misschien even een 'tip' meegeven voor mensen die niet zo heel erg vertrouwd zijn met forumgebruik, en misschien ooit al eens een flink stuk typwerk zagen verloren gaan door afsluitend de verkeerde knop aan te klikken.
Typ je antwoord lekker rustig neer in een Word documentje (evt. spellingscontrole overheen sturen). Vervolgens gewoon hier in je antwoordvakje 'plakken'. Lukt een eerste poging niet, dan kan je het gewoon nog eens proberen!

On topic.
Het is een flinke geruststelling dat die groeistop zich ook bij jullie voordoet.
Een wijzigende voedselvoorkeur zou inderdaad wel eens oorzaak kunnen zijn. Sporadisch tref je wel eens een mosseltje of krabje aan op de IJzer, maar vaak/veel is dat niet. Het hoofdmenu bestaat naar alle waarschijnlijkheid uit kleinere voedseldeeltjes, aangevuld met aas van hengelaars. Gezien deze laatste groep niet meteen talrijk aanwezig is (en zeker al niet de gekende 'veelvoerders') valt dat vissersaas al bij al toch tegen. Toch voor de eerder gemakzuchtige vissen!
Verder is de IJzer gewoon een 'regenrivier' die het gebied 'de Westhoek' moet ontlasten van water bij regenval (richting zee). Op de drogere zomerperiodes na, wil het er regelmatig flink stromen. Ongetwijfeld kost dit gegeven extra energie, ten koste van gewichtstoename. al valt dit laatste waarschijnlijk te minimaliseren.

Ik houd het voorlopig op een geruststellende, matige groei :wink:

Afsluitend,
de reactie: 'zie je nou wel dat er karper genoeg op zat' ligt bij vele zwartkijkers op het puntje van hun tong, en vroeg of laat krijg je deze wel eens naar je hoofd geslingerd. Met de argumentatie van Joris kan ik in ieder geval de bal een eerste keer terugkaatsen!

Indien andere lezers/leden aanvullingen of nieuwe inzichten hebben, verneem ik deze uiteraard met veel plezier.

Groetjes,
Filip.
Filip Matthys Offline

Berichtdoor Eddy Norder » za dec 06, 2008 2:31 pm

Het spiegelkarperproject dat Roelof Schut in het verleden heeft opgesteld voor de Groninger Boezem laat ook een groot verschil in groei zien van de spiegels. Jammer genoeg betreft het hier een project zonder monitoring. De vissen zijn allen uitgezet over een tijdbestek van een kleine 5 jaar als ik het zo goed heb uit het hoofd. Eind jaren negentig tot eind 2001 (of eind 2002).
Aangezien ik bijna alleen maar op het openbare water vis in de provincie Groningen vang ik met grote regelmaat spiegels. Het beeld wat zich hier laat zien is dat er spiegeltjes zijn die nog maar op een pond of 10 a 12 zitten en er spiegels (villedon achtige vissen) zijn die al rond de 16 a 17 kilo liggen.
De lichting rijen karpers groeit wel maar niet hard, de meeste vissen zitten rond de 15 tot 18 pond terwijl er al verscheidene volschubs zijn die tussen de 12 en 15 kilo zitten.

Zoals ik eerder al aangaf is het jammer dat er geen monitoring heeft plaats gevonden maar ik ben Roelof wel vreselijk dankbaar dat hij ze heeft uitgezet, je vangt nu een grote verscheidenheid aan karper.
Zal Roelof nog eens vragen of hij nog precies weet wat wanneer is uitgezet. Ben er toch wel nieuwsgierig naar.

Groeten
Eddy Norder
Eddy Norder Offline

Berichtdoor joris weitjens » do dec 11, 2008 11:04 pm

Hoi Eddy,
Daar was ik al een tijdje benieuwd naar: hoe doen ze het op het boezemwater in Groningen. Wat ik aan incidentele foto's in de bladen en zo voorbij zag komen vond ik qua groei niet erg veelbelovend. Jij geeft een goed beeld. Wat maar weer eens bewijst dat je aan informatie van (een) enkele serieuze en betrouwbare karpervisser(s) genoeg hebt om te kunnen kijken en vergelijken.
De verschillen in groei per uitzetlichting in Groningen zijn uitgesprokener dan ik gewend ben. De rijenkarpers (2001) lijken het bij jullie minder te doen dan in Amsterdam maar daar staat tegenover dat jij het hebt over vissen van 16 a 17 kilo van de Villedonlichting (2002). Die zitten er bij ons niet bij.
Stel dat het klopt dan zou je die gekke verschillen misschien kunnen verklaren uit het natuurlijke voedselaanbod in het boezemsysteem dat misschien meer geschikt is voor grote karpers (12 kilo plus) dan voor een tussenformaat karpers. In ons boezemsysteem geldt al sinds ik er vis (1980) dat je plenty karpers tussen de 10 en 13 kilo kunt vangen, maar daarboven is het ineens heel dun gezaaid. Dat geldt tot nu toe ook voor de projectspiegels. Het record staat al sinds 2 jaar op 14 kilo terwijl het percentage 10 kilo plus vissen wel pijlsnel oploopt.

Wat Filip zegt over regenrivier geldt hier ook wel. Niet zozeer dat die harde stroming zo nadelig is voor de groei omdat de karpers meer moeten bewegen. (in de hard stromende IJssel doen ze het beter dan in de meeste boezems) maar omdat het onderwaterleven in zo'n boezem niet erg goed is aangepast aan hoge waterafvoer. Ze hebben hier in de grachten wel eens gekeken naar de macrofauna (slakken, watervlooien, enz.) vlak voor en na een periode met harde stroming. Dat bleek desastreus voor veel beestjes (en ook plantjes). Karpers hebben daar dan vast veel last van.

Ik zou het wel mooi vinden als je eens wat foto's van Groningse spiegels op deze site zou setten. Dan kan ik op grond van het uiterlijk beoordelen in welk jaar ze zijn uitgezet. Dat kan je zelf ook al een beetje
op het forum over verschillende uitzettypen.
Overigens weet ik dat Groningen in 1999 begonnen is met uitzetten (klapstaarten).

Vang ze van Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Eddy Norder » za dec 13, 2008 3:19 pm

Joris,

Zoals jij de boezem bij jullie beschrijft is ook wel heel typerend voor het boezemwater in Groningen. Er zijn plenty vissen in de 10 tot 13 kilogram categorie te vangen alleen moet je werk verzetten om zeg maar de boven categorie op de kant te krijgen (dus 13 kg +), dit geldt voor zowel de spiegels als de schubs.
1 van die villedon spiegels ving ik in juni 2007 op een krappe 12 kg en afgelopen oktober had ik dezelfde vis, 12 kilometer verderop, weer op de kant. Deze vis woog toen, afgerond naar beneden 14 kg. Ik weet van een andere visser zowiezo dat hij een villedon te pakken had van 16 kilogram en een beetje. Dus wat dat betreft doen deze vissen het goed.

De rijenkarpers van 2001 daar heb ik er ook een aantal van gevangen, deze vissen zitten, zoals ik eerder ook al aangaf, gemiddeld rond een 16 a 17 pond (wel hele mooie vissen trouwens.
Ik heb het ook met grote regelmaat met Roelof over de groei van de karpers gehad bij ons in de kanalen en wij komen eigenlijk ook tot de conclusie dat het natuurlijk voedselaanbod te wensen over laat om de vissen tot grotere hoogte te laten stijgen in gewicht. In combinatie met de geringe hengeldruk, en dus weinig voeren, leidt ons inziens toch ook wel tot dit fenomeen. Je kunt hier gewoon nog in alle rust je hengeltje uitgooien en een voerplekje opzetten zonder bang te zijn dat er iemand gaat zitten, ja op de geijkte 'hoeren' stekken heb je dat wel maar dat zijn toch plaatsen waar ik niet kom. De combinatie dus van een gering natuurlijk voedselaanbod en niet al te veel voedsel van vissers lijkt dus wel zo'n beetje de oorzaak te zijn. Dat is mijn mening tenminste.

Ik ben nu op mijn werk en heb nu dus geen foto's bij de hand maar ik zal de komende dagen eens kijken of ik foto's voor je kan plaatsen. Ik heb zowiezo ook foto's die ik niet wil plaatsen ivm stekherkenning, maar die wil ik je als je daar belang bij hebt wel via de mail doen toekomen.
Mijn email is: enorder@home.nl

Vriendelijke groet
Eddy

ps 1 van die klapstaart vissen heb ik ook nog wel een mooie foto van, deze vis ving ik in mei vorig jaar op 12,5 kilogram als ik het goed heb.
Eddy Norder Offline

Berichtdoor Eddy Norder » za dec 13, 2008 4:17 pm

Vond nog 2 foto's op de computer op het werk, 1 rijen en 1 villedon. Heb de betreffende foto's geplaatst bij de uitzet types.
Eddy Norder Offline

Keer terug naar Groei