Twentekanaal, omgeving Hengelo

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor Daaf Wolters » vr dec 30, 2011 1:41 pm

Hoi allen,

Allereerst zal ik me voor degenen die me niet kennen even kort voorstellen. Mijn naam is Daaf Wolters, 24 jaar, afkomstig uit Hengelo. Sinds kort ben ik betrokken bij SKP Twentekanaal.
Dan nu waarvoor ik dit topic open. Twee dagen geleden dacht ik toen ik een korte spiegelrug boven zag komen even de primeur van ons SKP te pakken te hebben. Toen het visje in mijn net gleed was me al duidelijk dat dit niet het geval was, van zulke mooie vissen in ons project kunnen we vooralsnog alleen dromen. Gewicht 5,7kg, lengte 62cm. Op het eerste gezicht zou ik zeggen Valkenswaard/Villedon kruising, maar daar hebben jullie meer verstand van dan ik.
Visje is reeds vergeleken met het SKP Kanaal Almelo-De Haandrik en niet teruggevonden. De kans dat hij bij een ander project hoort is misschien klein, maar voor zo'n parel wil ik wel een gok wagen.
Ik denk echter zelf eerder aan een "wilde" uitzetting, al heb ik geen idee door wie. Weet iemand hier misschien of deze visjes in het verleden op de beurs verkocht zijn?
Klik op de foto's voor grotere versies

Afbeelding

Ik heb er ook nog twee van eerder dit jaar, zelfde omgeving:

Afbeelding
72cm, 7.1kg

Afbeelding
6,1kg, lengte onbekend

Ook deze vissen zijn vergeleken met het ADH project en niet teruggevonden

Groeten,

Daaf
Daaf Wolters Offline

Berichtdoor Dick » vr dec 30, 2011 4:53 pm

Voor zo ver ik weet is er in de regio rond het kanaal ook geen uitzetting geweest,
dus als ze wat we geconstateerd hebben niet van KAH komen blijft het een raadsel wat de herkomst van deze vissen is.

Vroeger toe we met de vakantie op het Kristalbad stonden waren ze er ook,
toen der tijd uitgezet maar die moeten nu veel groter zijn als ze nog leven na die aanslagen op het water in Enschede.
Dick Offline

Site Admin

Berichtdoor Daaf Wolters » vr dec 30, 2011 6:18 pm

Klopt Dick, wat er aan oudere spiegels zwemt is (iig op TK1 en TK2, TK3 ben ik minder bekend mee) is een mengeling van jaren 90 valkenswaarders en oudere vissen. Die zijn vrijwel allemaal 10kg+ en een deel nog groter. het enige wat ik me kan bedenken is dat iemand visjes van de beurs heeft opgekweekt in zijn vijver en uitgezet, het is pas sinds dit jaar dat ik deze vissen tegenkom maar nu wel al 3 verschillende. Maar wie zou ik niet weten, ik ken toch behoorlijk wat kanaalvissers en heb nooit ergens ook maar een gerucht in die richting gehoord. Kan natuurlijke voortplanting een bron zijn? Ik zou niet echt deze beschubbingen verwachten, maar we komen wel af en toe babyschubjes tegen, specifiek op TK2, waar de vis door het verwarmde water duidelijk vroeger paait dan op andere stukken.
Daaf Wolters Offline

Berichtdoor Dick » za dec 31, 2011 9:38 am

Aquarium vissen zou kunnen maar als het al van de beurs is zijn het nooit grote aantallen geweest, lijkt me onwaarschijnlijk.
Denk dan eerder dat moeder natuur voor nazaat heeft gezorgd.
Meeste kans geef ik toch dat ze gewoon ergens uit een kanaaltje, leiding/wetering die in open verbinding staat of misschien wel de IJssel komen.
Dick Offline

Site Admin

Berichtdoor Aart Lokhorst » za dec 31, 2011 10:58 am

Daaf, tot 2002 zijn er door de BET nog uitzettingen van Valkenswaard spiegeltjes gedaan op het Twentekanaal. Maar die jij nu gevangen hebt zijn ook daarvoor te klein. Heb ook geen idee waar die visjes vandaan zijn gekomen.
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor joris weitjens » zo jan 01, 2012 11:13 pm

De bovenste zou een wilde spiegel kunnen zijn gezien de warrige en bijzondere beschubbing.
De middelste is in mijn ogen een kruising Villedon/Valkenswaard uit 2006 of 2007. ik heb ons Zuidelijke randmerenboek nagekeken maar daar zit ie niet tussen. Veluwerandmeren zou zeker kunnen. Zou een poging waard zijn. Ik kan me wel herinneren dat deze visjes ook in Zwolle in het aquarium hebben gezwommen dus dat zou ook nog kunnen.
De laatste is een buitenlandse vis. Wellicht een Carpfarmvis maar dan wel een opvallend slank gebouwde. Uitzetjaar 2008/2009?
joris weitjens Offline

Keer terug naar Laat je ongevonden spiegel bekijken door een ander project