Cos-lentenieuws 2009

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » ma jul 13, 2009 11:55 pm

Hoog tijd voor nieuws van het front. Op 16 april was de COS-bijeenkomst. Binnenkort zal Peter Heeremans het officiele verslag daarvan afronden. Nu vast een paar belangrijke puntjes daaruit. De opkomst viel overigens in vergelijking met voorgaande keren tegen. We streven ernaar om in januari 2010 de volgende te houden. Dat komt waarschijnlijk (voor begeesterd en/of fanatiek karpervissende leden) wat gelukkiger uit dan half april.

Site www.Spiegelkarperprojecten.nl
Tijdens de vergadering kwam naar voren dat de spelregels voor onze site nog niet helemaal duidelijk zijn. Intussen is dat op de homepage (de pagina die je voor je krijgt als je naar de site gaat) aangepast. Je kunt dus gelijk van start gaan want als vertegenwoordiger van een project krijg je van ons de sleutel om van je eigen deel iets moois te maken.
De site is in principe vooral een portaal naar de afzonderlijke projecten. Dus is het de bedoeling dat jullie info zetten op de pagina van jouw project. We hebben de site als forum ingericht. Dat maakt het gemakklijk om zelf steeds niewe teksten en foto's te plaatsen op je eigen pagina. Een ieder is vrij om z'n eigen SKP-pagina naar eigen inzicht en behoefte te vullen. Als je al een site hebt waarop je informatie over je project hebt, kun je ook een link plaatsen naar die bestaande site. Kopieren en plakken van teksten en foto's mag natuurlijk ook. Het gaat erom dat onze info over SKP-en gebundeld wordt waardoor geinteresseerden snel kennis kunnen nemen van de projecten en hopelijk ook eerder en meer spiegels aanmelden.
Zelf heb ik een historisch overzicht gemaakt van het AHV-SKP. Eigenljk zijn dat achter elkaar geplakte jaarverslagen. Dat geeft voor de lezer meteen een mooi inzicht in het reilen en zeilen van het project. Hoe dan ook, jullie voelen 'm aankomen, we willen niet dat je pagina leeg blijft. Dat is niet goed voor de site en ook niet voor de uitstraling van de SKP-en. Vandaar een deadline. We geven jullie allen nog ruim een maand (15 juni) om in ieder geval iets met je pagina te doen. Hebben we (Dick Spijker en ik) op 15 juni nog niks van een vertegenwoordiger van een project gehoord of gezien dan gooien we het betreffende SKP van de site.

Intussen hebben we op de site ook een mogelijkheid geopend om ongevonden maar waarschijnlijke projectspiegels op de site te zetten zodat andere (buur)projecten kunnen zoeken in hun archief. Uiteraard is het aardig dat als er een match gevonden is dat ook op de site wordt vermeld.

Dat de site al echt werkt heb ik al een paar keer ondervonden. Vragen op ons contactadres over het opzetten van een SKP heeft ons doen besluiten om de Handleiding SKP-en on line te zetten. Maar ook 'doodgewone' vangstmeldingen komen binnen op het algemen contactadres. (Het resulteerde voor het AHV-project in de eerste projectspiegel boven de 30 pond (32 pond) nota bene al gevangen in september 2007.)

Leveranties spiegelkarpers

In de vergadering is besloten om zowel Koos Walters als Jan van Mechelen nog eens zwart op wit onze wensen mbt de leveringen aan te bieden. De grootte van de geleverde spiegels is al jaren een bron van discussie en zorg. Kleinere projectspiegels worden (zoveel is wel duidelijk) minder teruggemeld dan grotere exemplaren van dezelfde lichting. Wat wellicht ook een belangrijke factor is, is de leeftijd van de pootkarper ongeacht grootte. Het is een feit dat de uitval onder visbroed los van predatie enorm is. Die uitval is ook in het tweede jaar nog aanzienlijk. Het lijkt erop dat de natuurlijke selectie bij karpers pas na een jaar of 3 snel afneemt. Dat zou dan pleiten voor het uitzetten van k3 karpers. Toch ligt de zaak niet zo eenvoudig. Hoe groter de vis hoe duurder bijv. en de prijs is zeker een factor van belang.
Gelukkig hebben we voorbeelden van vitale lichtingen van k2 karpers. 2001 is zo'n voorbeeld. Vrijwel elk project dat deze vissen heeft uitgezet valt het op dat er veel meldingen van binnen (blijven) komen. Van de lichting kruisingen Villedon/Valkenswaard van 2006 wordt steeds duidelijker dat deze bij de meeste projecten redelijk scoort ondanks visjes van gem 800 gram of minder. Intussen is wat Viskweekcentrum Valkenswaard betreft niet duidelijk welk product geleverd wordt en gaat worden. Uit betrouwbare bron vernam ik dat Jan van Mechelen in 2007 van de kruising Villedon/Valkenswaard weer is overgestapt op het telen en kweken met de pure Valkenswaardvissen. Het is echt niet te hopen dat die mooie kruising waarvan de nakomelingen in 2006, 2007 en 2008 zijn geleverd er nu uit ligt.
Wordt vervolgd.

SKP-acties
Naast het vullen van je eigen site-onderdeel heb ik nog twee vragen. Ik hou me nog steeds aanbevolen voor info over terugmeldpercentages van de verschillende lichtingen. Peter Otte van SKP ZuidWillemsvaart gaf tijdens de vergadering het goede voorbeeld. Het percentage bereken je door het aantal teruggemelde projectspiegels (dus niet het aantal meldingen) te delen op het aantal uitgzette vissen. Zou mooi zijn als je dergelijke info voortaan ook op de SKP-site zet. Ik ga de terugmeldpercentages van de verschillende uitzetlichtingen zelf binnenkort ook uitrekenen. Dat lees je dan op onze site.
Dick Spijker wil graag een SKP-foto-impressie maken voor de site dat lijkt op http://www.ksnregiozwolle.nl/spiegelvaria.html met daarin een ongeveer een 50 foto's. We willen daarvoor van elk project een paar mooie duidelijke terugvangst-foto's plus de plankfoto hebben, zodat we zeg maar een beautygalerij van projectspiegels kunnen samenstellen. Je kunt ook zelf de plankfoto in de terugvangstfoto projecteren. Met een simpel fotobewerkingsprogramma is dat een kwestie van selecteren kopieren en plakken in de terugvangstfoto. Sturen naar d.spijker@wanadoo.nl.

E-mailverzendlijst
Ik probeer steeds de verzendlijst up to date te houden maar dat is niet m'n sterkste kant. Ik vrees dat ik voor de afgelopen vergadering bepaalde mensen niet rechtstreeks heb uitgenodigd. Schroom niet om aanvullingen of verbeteringen aan mij door te geven. Ook als je er geen prijs op stel om deze nieuwsbrieven te ontvangen hoor ik dat graag. Overigens heb ik zelf een nieuw e-mailadres. Het oude blijft nog wel even werken maar ik heb geen idee voor hoe lang.

Allen een mooi SKP-lente met veel terugmeldingen. In ieder geval tot van de zomer. En denk aan je pagina...

Vriendelijke groet van Joris
joris weitjens Offline

Keer terug naar COS Nieuwsbrief