COS Winternieuws 2010

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » vr jan 22, 2010 10:45 pm

1. Leveringen pootspiegels
Ik denk niet dat er een nieuwsbrief is geweest zonder dit item. Mij dunkt dat we als COS ons best hebben gedaan om 2009 tot een mooi jaar te maken wat betreft het leveren van mooie, gezonde niet te kleine en niet te grote spiegels. Beide leveranciers werden aangeschreven en de antwoorden en berichten vooraf waren positief. Helaas: als er al geleverd werd was men in grote lijnen matig tevreden over zowel de levering via Koos Walters als over de levering via Valkenswaard (Jan van Mechelen). Voor wie de details wil weten hoe dat uitpakte raadplege onze eigen site en KWO.
Wat dat betreft geen nieuws onder de zon. De door de wol geverfde SKP-ers weten allang dat het om 'levende have' gaat. Daar valt heus wel wat in te sturen maar een slechte oogst is en blijft een slechte oogst. Beide leveranciers hadden daarmee in 2009 te kampen. De vijvers in Duitsland met de door veel projecten gewenste topkruisingen tussen volbloed Valkenswaard en een buitenlands ras (hoe dat precies zit blijft in nevelen gehuld0 bleken wederom angstig weinig leven te bevatten. Gevolg: uitgestelde leveringen, verloren illusies, bozige reacties. Beide leveranciers compenseerden de slechte oogst met oudere jaarklassen en dat leverde natuurlijk veel minder vis per kilo op. Vooral voor de minder rijke projecten op dun bezette grote wateren was het even achter de oren krabben. Het gemiddelde zat vaak ruim boven de 2 en soms zelfs boven de 3 kilo.

Op dit moment speelt de volgende tegenslag enkele SKP-en parten: de nalevering van Van Mechelen van Villedonspiegels is uitgesteld vanwege de ijsvorming in Centraal Frankrijk.

Tot zover de overmacht. Wat kan er wel veranderen?

Ik noem alvast wat dingen die ik vooral uit de discussies op internet haal:

- Het serieus op zoek gaan naar nieuwe leveranciers en/of kwekers. Lijkt mij een zeer goed idee en moment. Koos Walters zie ik al als verrijking. Het kan bepaald geen kwaad om meer adressen te hebben van betrouwbare kwekers.
- Het stellen van nadere eisen aan de bestaande leveranciers.
Genoemd zijn:
Denk naast minimum ( was al zo) aan een maximum gewicht van een geleverde karper. Te groot of te klein betekent niet afrekenen.
Denk aan het niet dulden van ernsitige beschadigingen.
Denk aan het tijdig informeren over de verwachtingen omtrent de levering. (met steekproeven en foto's enz)
Denk aan zwart op wit informatie over de geleverde karpers. Welke ouderdieren zijn gebruikt? Hoevbeel zomers zijn de geleverde karpers K2 k3 enz.

Een mooi onderwerp voor de aanstaande vergadering lijkt me.

2. Mini-enquete uitval onder projectspiegels

Aansluitend op het vorige punt. Op het carpboard van KWO staat onder http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 48&t=51939 een discussie over de overlevingskansen van projectspiegelkarpers. Dit ook naar aanleiding van de laatste leveringen van pootspiegels die gemiddeld soms ver boven de twee kilo wogen. 'Zonde van je geld,' zegt de één, 'Eindelijk geen snoekenvoer,' zegt de ander.

Pieter Bas van Duuren van het Nederrijnproject en ik willen dit graag breed onderzoeken. Dat wil zeggen de relatie tussen uitzetgewicht en de overlevingskansen en het effect van beschadigingen op de overleving van pootkarpers. Daarnaast willen we graag onderzoeken wat de meeste ideale uitzetmaand/periode is. Ik denk dat we voldoende cijfermateriaal hebben om daar steekhoudende en nuttige dingen over te kunnen zeggen. Het gaat er natuurlijk vooral om dat we zo effectief en efficient als mogelijk kunnen omspringen met duur betaalde projectspiegels. Verder ben ik gewoon harststikke nieuwsgierig naar het lot van uitgezette spiegels: hoeveel van die liefdevol gewiegde karpers ligt binnen een paar maanden 'als een dooie graat op de bodem'?

Het invullen van de de enquete vergt enige inspanning, maar niet overdreven veel. Voor het AHV-project had ik een uur nodig om van alle uitzetlichtingen het percentage teruggemelde karpers te berekenen.

Voorbeeld:

Naam project: AHV

Uitzetting: november 2006; 100 stuks

Type: Valkenswaard/Villedon

Gemiddelde gewicht: 820 gram

Aantal/percentage teruggemelde exemplaren tot 2010: 14 stuks is 14%

Gem gewicht van de teruggemelde karpers bij uitzetting: 850 gram

Mate van beschadiging bij uitzetting: 2

Helemaal af is het als je beschikt over een lijst met lengte- en gewichtgegevens van alle uitgezette vissen (per lichting) en daarbij aanvinkt welke er tot nu toe zijn teruggemeld en welke niet. Alles is beter dan niets of liever: elke info kan ons helpen een scherper beeld te krijgen dus heb je weinig tijd of zin, ook met onvolledige informatie kunnen we heus wat. We zullen onze bevindingen zo snel als mogelijk verwerken voorbespreken op de vergadering en uiteindelijk op de site zetten.

Zie verder op:

3. De site

De site van de SKP-en is van ons allemaal. Deze winter kunnen we er een levend gebeuren van maken. Er zijn genoeg ideeen en plannen en er is alle ruimte voor. Neem weer een een kijkje en zet er wat op. Goed voorbeeld doet goed volgen. We krijgen veel complimenten voor de site en dan gaat het vooral om de vorm. Ziet er gewoon goed uit. Nu nog de inhoud. Zeker in je eigen pagina heb je veel vrijheid.

Niet alleen voor projecstpiegels is een vitale uitstraling ongeacht de grootte een goed (voor)teken. Aan het eind van de winter gaan Dick en ik wieden. Langer dan 1 jaar geen activiteit op je eigen pagina en je ligt eruit.

Plannen voor deze winter:

Een Google earth versie van SKP-uitzettingen (idee van Andre Bosma) in Nederland en Belgie

Beautyfarm (stuur je mooiste projectspiegels naar Dick Spijker)

Vereenvoudigen van het zoeken op de site (zoekfunctie?)

Mini-enquete overleving (zie hiervoor)

Nieuwe kweker inventarisatie

Korte vragenlijst SKP-en

Schrappen van inactieve projecten

4.(Inter)nationale SKP-terugmeldweekend?

Enige tijd geleden (augustus 2008) vierde het AHV-project z'n 10 jarig bestaan met een terugmeldwedstrijd van projectspiegels. Het was een groot succes. Zowel deelnemers (stuk of 30) als organisatoren waren enthousiast en we kregen een mooi aantal terugmeldingen .
Grofweg de spelregels:
Je mocht vissen waar en hoe en met wie je wilde.
Elke binnen een tijdsbestek (weekend) gevangen en aan de linkerflank gefotografeerde projectspiegel waarbij een speciale wedstrijdbutton (vlak voor de wedstrijd toegestuurd) goed zichtbaar was mee gefotografeerd, telde mee.
Foto's dienden binnen een dag of 5 binnen te zijn.

Even simpel als doeltreffend. We kregen meldingen verspreid over groot deel van de boezem. We hadden een mooie prijzenpot en ook de informatieve prijzenavond waarbij de meldingen plus plankfoto's werden getoond en besproken was bijzonder leuk. Zulke positieve ervaringen verdienen het om uitgedragen te worden.

Met de karpercommissie van de AHV zijn we alweer in voorbereiding voor het volgende terugmeldweekend. Het plan is nu om zoveel mogelijk andere projecten te interesseren voor dit weekend met zo'n concept. De eerste heeft zich al aangemeld: SKP-Zuidelijke randmeren. Een beetje flauw want ik ben daar zelf coordinator van.
Als je meedoet is het de bedoeling dat je als SKP-coordinator zelf je weekend organiseert. Dat mag je uiteraard doen zoals je wil: grote prijzen; geen prijzen; wel een prijzenavond geen prijzenavond. Je hoeft er ook niet veel voor te doen, maar hoe meer je doet hoe meer deelnemers lijkt me. Alleen schuiven met de spelregels lijkt me minder wenselijk.
Wat volgens mij goed kan werken is dat je het samen met je buurprojecten organiseert. Dus 1 prijzenavond voor verschillende projecten. Enfin dat zijn details. Het ideaal is dat er (uiteindelijk) een soort (inter)nationaal (Vlaanderen is uiteraard ook van harte uitgenodigd) terugmeldweekend komt. Over de details kunnen we het in ieder geval de 29ste hebben.
het weekend staat gepland voor vrijdagavond 5 juni tot zondagavond 7 juni 2010. Wie meer info wil over spelregels draaiboeken enz., mail me en ik stuur je de info.
Voor nu: tot ziens op vrijdag de 29ste in Amsterdam en denk nog even aan de mini-enquete

5. Belangrijk: Carp 2010 in Zwolle

Daar zijn we als COS sinds 2000 elk jaar aanwezig met een eigen afdeling in een stand (bij de KSN) waar we voorlichting geven over SKP-en in het algemeen en je eigen project in het bijzonder. Dit jaar is ie op zaterdag 6 en zondag 7 februari. Voor de zondag hebben zich al mensen opgegeven (Wijtze en Andre van SKP Friese boezem enz.) maar graag nog iemand erbij. Zaterdag is nog vrij. Voor mij voor het eerst sinds 1999 dat ik verstek laat gaan. Dat heeft te maken met de nieuwe opstelling waarbij je heel veel moet staan. Dat is fysiek ondoenlijk voor mij, bleek vorig jaar. Ik loop overigens zaterdag wel rond op de beurs. Graag dus wat andere mensen. Liefst minimaal 3 voor de zaterdag dan kun je elkaar een beetje afwisselen. Opgeven graag zo spoedig als mogelijk bij Aart (Lokhorst).
joris weitjens Offline

Berichtdoor joris weitjens » do feb 18, 2010 12:16 pm

Nieuws februari 2010
De opkomst van de vergadering vorig maand liet te wensen over. Van veel projecten kreeg ik een keurige afmelding maar van een aantal projecten leef ik in grote onzekerheid: bestaan ze nog? Willen ze nog meedoen? Het clubje dat zich bemoeit met de grote lijn van het COS wordt wel klein. Zonde, want er valt genoeg over te praten. Echte discussie over een onderwerp als leverantie van pootkarpers krijg je natuurlijk ook pas als degenen die daar middenin zitten en ook zeker wat over te melden hebben aanwezig zijn. Verheugend was wel de aanwezigheid van de SKP-trekker van Vlaanderen Filip Matthys die voor de gelegenheid een hotel in de buurt boekte! Echt een eer voor het COS.

Onderzoek overleving
Bedankt voor het invullen van de mini-enquete. Dat viel nu wel weer mee al missen we helaas nog een paar grote projecten met waardevol materiaal. Pieter Bas van Duuren vanuit Quatemala (hoezo zijn we internationaal) en ik zijn druk bezig de aangeleverde gegevens te verwerken. Neemt niet weg dat als je nog bruikbare gegevens hebt over dit onderwerp wij daar gaarne gebruik van maken. Concreet zijn we op zoek naar (mogelijke) verschillen in overleving van pootspiegels in verschillende watertypen. Veel gehoord is bijv dat in diepe heldere Zandwinplassen grote snoek een bepalende factor is bij de overleving van projectspiegels. We zoeken vooral naar materiaal van dat soort wateren.
Half maart verwachten we het onderzoekje af te ronden. Met de conclusies hopen we de projecten meer handvatten te bieden bij het maken van een keuze van leverancier en grootte en type pootspiegel.

Levering projectspiegels
Op de beurs in Zwolle sprak ik met leverancier Koos Walters. Ik begreep dat er op de beurs in Assen met Aart Lokhorst een gesprek is geweest in bijzijn van de Franse kweker. Werd door Walters als zeer constructief en nuttig beschouwd.

Koos Walters is bezig met een presentatie in elkaar te zetten over de kweek in Frankrijk. Dat zou prachtig zijn. Denk dat daar bij veel SKP-en belangstelling voor is.

Ik heb 'm gevraagd naar het verhaal achter de slechte oogst van afgelopen jaar van de k2 vissen. Hij beweert dat het grootste deel (dus ook vissen rond de 3 kilo!) van de geleverde vissen bestond uit k2. De kleinere k2 zouden weggevreten zijn door aalscholvers. In ieder geval hebben velen de eerste winter niet goed doorstaan. Opmerking van mij:- Slechte oogst betekent automatisch grotere vissen want meer uitval betekent meer voedsel voor de overgebleven indivduen in de vijvers

Interessante opmerkingen van Koos Walters:
- Beschadigingen voorkomen? Om beschadigingen te voorkomen ( en dat doet Walters beter dan Valkenswaard) moet je niet minder maar juist meer karper in een bak stoppen. Dan kunnen ze niet bewegen en beschadigen ze ook minder.

- Meer schubben? Kweker gaat aankomende kweek juist weer een kale vis inkruisen omdat dat betere groei oplevert

- Uitzetten in de lente? Nadeel van de winter overhouden in de vijvers is dat het de kweker niks oplevert. De vis groeit niet maar uitval is er wel. De kweker gaat niet voor de Hollandse markt twee keer afvissen. Onuitvoerbaar dus tenzij je een vijver met inhoud bij de kweker 'koopt' en het risico van grote verliezen zelf voor een deel draagt.

Valkenswaard/van Mechelen
Peter Otte is op bezoek geweest in Valkenswaard. Van Mechelen heeft de moed nog niet opgegeven en wil graag de markt blijven bedienen. In Duitsland heeft ie al heel wat mislukte oogsten van zijn product geincasseerd. Hij gaat een deel van de nu nog in Valkenswaard vertoevende k1 visjes in Villedon onderbrengen. Hij hoopt daarmee het risico op grote verliezen te spreiden.
Peter Otte gaat wat van de vissen fotograferen voor uitzending naar het buitenland.

Ik hoop dat we komend jaar nu eens wel op de hoogte worden gehouden van de oogstprognose van de leveranciers.

Site
In de vergadering kwam naar voren dat het lastig het is zoiets op de rails te zetten zonder een 'pusher' die om stukjes vraagt en het er zelf opzet. Er wordt kennelijk te veel gevraagd van de meeste SKP-ers. Toevallig kreeg ik onlangs van het project in Zeeland (Terneuzen) prachtig materiaal onder ogen. Ik heb, (onder het motto: de lamme helpt de blinde) voorgesteld dat zelf op de site te zetten omdat bleek dat de projectcoordinator zichzelf daar niet bekwaam genoeg voor achtte. Ik heb een aanzet gegeven en nu is Sjaak de Braal zelf enthousiast aan de gang.
Ik zal wellicht de komende tijd meer projecten persoonlijk benaderen maar het houdt een keer op... Passiviiteit betekent dan gewoon eraf geknald worden.
Een ander belangrijk puntje dat hand in hand kan gaan met het verbeteren van de site is de naamsbekendheid. Daar hebben we linken voor nodig, vooral bij grotere sites. Het zou heel aardig zijn als de bij grotere site betrokken SKP-ers op hun site een link plaatsen naar www.spiegelkarperprojecten.nl Volgende stap is dat we daar ook persoonlijk om gaan vragen.

Kaderrichtlijn
Een onderwerp dat eigenlijk steeds actueler wordt. Veel waterschappen moeten zo langzamerhand wel wat doen aan de waterkwaliteit van grote waterlichamen (daar waar de meeste projecten opereren) anders komen ze in de knel met de kaderrichtlijn vanuit Europa. Steeds vaker wordt die verbetering gezocht in het afvoeren van bodemwoelende en wortelwroetende vissoorten. Karper is daarin nummer 2. In Delfland lijkt het onttrekken van karper onafwendbaar geworden. In Amsterdam staat de Sloterplas op de rol. Gelukkig zijn we als AHV-ers in contact gekomen met de waterbeheerder en voeren we daar nu nuttige gesprekken mee. Zeker met uitzetgegvens en de resultaten van SKP-en kunnen we waterbeheerders veel vertellen over omvang van bestanden enzovoorts. De ervaring die we daar mee hebben opgedaan en opdoen willen we graag delen met anderen. Dus schroom niet mij te mailen als je lucht krijgt van maatregelen die onze projecten kunnen verstoren.
Belangrijk is dat je goed in de gaten houdt (kijk eens op de site van waterschappen enz.) wat de plannen zijn voor jouw water.

Dat was het voor nu.

Vriendelijke groet van Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor joris weitjens » zo apr 04, 2010 10:26 pm

Heren,
Even kort twee Paaspuntjes: het SKP terugmeldweekend en onze site.
De kouwe sneeuwrijke winter ligt gelukkig achter ons. De bijbehorende wintersterfte is gelukkig aan bijna alle SKP-en voorbij gegaan. Helaas zag ik dat er bij SKP Het Bildt in Friesland wel slachtoffers zijn gevallen.
Trouwens we mogen ons gelukkig prijzen (gewoon een pre dus) dat het gros van de uitzettingen van SKP-en op boezemsystemen en grote rivieren plaatsvindt. Daar is (massale) karpersterfte gewoon uiterst zeldzaam.

SKP- Wedstrijdweekend
Verschillende projecten hebben zich bij mij aangemeld om mee te doen met het SKP-terugmeldweekend van 4, 5 en 6 juni. Hoe meer, hoe leuker/beter. De opzet veronderstel ik als in grote lijnen bekend bij jullie. Voor de duidelijkheid een aantal dingen op een rij.

Doel is zoveel mogelijk terugmeldingen in 1 weekend te scoren.
Er is geen enkele beperking voor de deelnemers wat betreft stek of water.
Elke gemelde (en gevonden) projectspiegel is bingo.
Elk project regelt z'n eigen wedstrijd.
Elk project regelt z'n eigen prijzen.
De prijs wordt uitgekeerd door het SKP die de karper heeft uitgezet. Voorbeeld: een in Amsterdam gevangen projectspiegel blijkt van het project in Den Haag te zijn. Den Haag keert uit.

Het is dus voor elk project van belang dat ie tijdig nadenkt over prijzen en waar en hoe die uit te reiken. Het AHV project doet dat bijv op vrijdagavond 18 juni. Zo'n avond kan je heel goed gebuiken als infoavond. Aan de hand van de terugmeldingen kun je al gemakkelijk een uur vullen met leuke feitjes enz. Je kunt die avond ook heel goed samen met je buurproject organiseren. Stem dat goed af.

Wat betreft de wedstrijd kun je als SKP in grote lijnen op twee manieren meedoen. Je kunt kiezen voor een intensieve variant en een luie (ondersteunende) variant.

Intensieve variant
Waarborgt dat er niet (al te) vals wordt gespeeld. Wij (AHV) hebben vorige keer aan alle deelenemers een dag van tevoren een unieke button opgestuurd die bij elke spiegel moest worden mee gefotografeerd. Elke deelnemer moest zich dus ook aanmelden bij ons. We gaan dat nu weer doen. Daar hoort ook reclame maken bij om zoveel mogelijk deelenemers te krijgen.
Voordelen:
- opbouwen van contacten met terugmelders.
- Minder makkelijk vals spelen
- We verwachten op deze manier meer enthousiaste/fanatieke deelnemers

Extensieve ('luie') variant
Afwachten of er meldingen binnen komen van dat weekend en de prijzen uitdelen wanneer je wil. Reclame maken nauwelijks nodig.

Voordelen:
- weinig gedoe, meer terugmeldingen dan zonder deelname en toch uitstraling van actief SKP.

De ervaring leert ons dat als er echt aantrekkelijk prijzen lonken (de AHV zet waarschijnlijk een voerboot in als hoofdprijs) je beter op je hoede kunt zijn. Bij de 'luie' extensieve variant vraag je om problemen (vals spelen) als je grote prijzen in het vooruitzicht stelt. Wat ons ook niet slim leek is prijzen uitloven voor de grootste spiegel. Ook dat lokt vals spelen uit.

Er zijn natuurlijk meer manieren, maar laten we het even simpel houden. Wat sowieso nodig is dat SKP-en zich bereid verklaren om zeg maar passief mee te draaien. Dat wil concreet zeggen dat als er waar ook een terugmelding van dat weekend terugkomt van jouw project je bereid bent om daar een prijs tegenover te zetten. Misschien kunnen we komen tot een standaardprijs (waarde) voor een terugmelding van een projectspiegel van een niet actief deelnemende SKP. Dan kunnen we dan ook landelijk bekend maken. Roept u maar wat.

Nu even concreet de vraag en ik hoop dat elk project (ook degenen die al toegezegd hebben mee te doen) de moeite neemt snel te antwoorden dan kunnen we verder met de organisatie.

Ik doe als SKP mee aan de intensieve variant van het terugmeldweekend (wedstrijd) Ja naam project:
Ik doe als SKP mee aan de extensieve variant van het terugmeldweekend Ja naam project:
Ik doe als SKP helemaal niet mee aan het terugmeldweekend: klopt

Zet een kruisje en de naam van je SKP achter een van de mogelijkheden.

Ik hoop dat jullie me per omgaande kunnen antwoorden.

We wiillen dat gauw weten omdat de persberichten binnenkort de deur uitgaan. We willen daarin alle deelnemende SKP-en noemen.

Heb je meer info wat betreft de opzet/organisatie van de wedstrijd nodig mail dat dan aan mij. Ik heb genoeg materiaal uit 2008 waaruit je een draaiboek kunt samenstellen.

De Site
Er begint wat meer leven te komen in onze site www.spiegelkarperprojecten.nl . Ik heb verschillende SKP-en actief benaderd en dat helpt kennelijk. We zijn er uiteraard nog lang niet maar ik hoop dat de lichte stroomversnelling van nu nog een tijdje te zien blijft.
Binnenkort willen we een relamecampagne met steun van onder andere KWO op te zetten. Dan is het wel lekker als je eigen project er mooi op staat. Kom op mannen!: ik verzeker je dat het leuk kan worden: kijk maar eens bij ONI-Terneuzen of Wilnis. Henri van der Wal kwam met een mooie nieuwe rubriek: 'Is ie het wel of is ie het niet?'. Hoef ik niet uit te leggen: een rubriek die ook buitenstaanders vast erg aanspreekt. Dat is waar het heen moet.
Dus doe niet lullig en post is wat. Leuk SKP-verhalen zijn natuurlijk ook van harte welkom. 'SKP-blogs' ik zie het wel voor me hoor. Je kunt ook wachten tot ik je kom visiteren maar als er dan niet heel gauw een update komt op je eigen pagina is het over en sluiten voor jouw SKP op de site.

Hier laat ik het even bij.

Vriendelijke groet van Joris
joris weitjens Offline

Keer terug naar COS Nieuwsbrief