COS-nieuwsbrief winter 2011

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » ma jan 24, 2011 1:22 pm

Paar onderwerpen.

Evaluatie leveringen najaar 2010
Ik heb de nieuwsbrieven uit augustus september ingekopieerd om (ook zelf) goed te kunnen bepalen wat er goed en fout is gegaan.
In het algemeen gesproken was 2010 een succesvol leveringsjaar waarbij de verschillende leveranciers zich behoorlijk hebben gehouden aan afspraken en verschillende acties hebben ondenomen om het de SKP-en naar wens te maken.
Ik noem een aantal positieve punten:

- het gebruik van rubber nettten onder levarnciers is toegenomen en zal (vooral dankzij directe inspanningen van SKP-ers uit Friesland) zeker uitbreiden.

- Koos Walters was door het gebruik van kleinere wagens zeer flexibel met transporten

- De geleverde spiegel was in het algemeen zeer goed aan de gewenste maat. Nauwelijks onder de 1 kilo en weinig boven de 2,5 kilo.

- Ik heb nauwelijks klachten gehoord over absurde wachttijden of pas 1 dag van tevoren bellen.

- Weinig klachten over beschadigde vis

- De edelschubs van verschillende leveranciers zagen er goed uit

- Bij Peschkes veel vis voor je geld

Negatieve geluiden, punten:

- Van Mechelen kon wederom geen Valkenswaardspiegels, of voor wat daar voor kan gaan, leveren. Hoewel ingecalculeerd, toch een tegenvaller.

- Geen enkele van de drie leveranciers heeft in 2010 mooi beschubde spiegels geleverd. ( en het geduld is bij een aantal projecten bijna op)

- Projecten die achteraan in de rij stonden bij een levering van Viskweek Valkenswaard hadden juist wel klachten over beschadigde karpers.

- De nieuwe leverancier/kweker Peschkens leverde (in ieder geval Friesland) gemiddeld ongeveer 5% klapstaarten.

Het is een inventarisatie. Ik hoor natuurlijk niet alles. Verder heb ik van geen enkel project gehoord dat er sterfte is opgetreden direct na uitzetting. Even afwachten hoe wat dat betreft het voorjaar verloopt.

Opmerkelijk van afgelopen uitzetseizoen waren de verrichtingen van SKP Friese boezem. Maar liefst circa 1000 spiegels zijn gefotografeerd en uitgezet. Dat is ongetwijfeld een wereldrecord. Zo te zien en te lezen ging alles ook nog in goede harmonie en in een flitsend tempo. ( kijk vooral op onze http://www.spiegelkarperprojecten.nl bij Friesland) Enige kanttekening is dat het vrijwel allemaal (vrij) kale vissen betrof dus dat wordt niet relaxed achterover met een biertje naar een match zoeken.

Toekomst van pootkarperleveringen
Eerst even dit:
Jan van Mechelen meldde mij recentelijk het volgende: 'Verder heeft onze regering besloten op pootvis het 19% BTW tarief te gaan heffen. Slecht nieuws voor de HSV’s die geen BTW nummer hebben. Hoe zit dat bij jullie, kunnen jullie BTW terug vorderen.' Ik heb dat nog niet nagevraagd bij de AHV en heb daar verder ook geen verstand van maar natuurlijk van groot belang voor al die projecten die de euro's bij elkaar moeten schrapen.

Op onze site viewtopic.php?f=9&t=353 heb ik een balonnetje opgelaten voor een concreet plan om in de toekomst de beschubde spiegel weer uit te kunnen zetten. De meeste van jullie weten wel dat wij, met name Aart Lokhorst en ik, daar al sinds de OVB nog baas in Valkenswaard was, mee bezig zijn. Tot nu toe zonder het gewenste resultaat.
Natuurlijk smaken verschillen maar het is in ieder geval nooit de bedoeling geweest om eenvormigheid na te streven en ondanks de verschillen tussen de verschillende buitenlandse consumptievissen is dat wel het verhaal van de afgelopen jaren.

De vraag is nu hoe we aan mooi beschubde spiegels kunnen komen?

Het goede nieuws is dat Valkenswaard vorig jaar z’n mooie vingerlingen naar Villedon heeft gebracht ipv naar Duitsland. De berichten over die visjes zijn goed. Op zich al prettig (en nieuw) dat we tussentijds iets horen over de aankomende pootspiegels. Hoe dat ook loopt, het blijft dun ijs. Dat ijs krijgen we wellicht alleen maar dikker als we als SKP-en meer gezamenlijk optrekken.

Aart Lokhorst heeft als suggestie om als COS een bestelling van 10.000 tot 15.000 kilo van mooi beschubde spiegels te garanderen bij een geschikte kweker om zo uiteindelijk (binnen een paar jaar) iets concreets en structureels van de grond te krijgen.

Krijgen we dat van de grond? Het lijkt mij in iedere geval een poging waard.
Uitgangspunt is: leveringen van (bijna) louter mooi beschubde spiegels. Daar zouden we, in ruil voor onze garantie van een flinke bestelling, garanties voor terug moeten krijgen. In het verleden zijn we vaker lekker gemaakt met foto’s van mooi beschubde spiegels. Dat zegt niet genoeg.

Zo staat het ongeveer op de site. Iets concreter nu. In de toekomst kijken is lastig. Veel projecten hebben natuurlijk een beperkt uitzetprogramma. Toch zal er, in ieder geval zolang de overheid er niet definitief een stokje voor steekt, karper worden uitgezet. Dit zou weleens de (voorlopig?) laatste kans kunnen zijn om 'mooie vissen' uit te zetten.

Mijn voorstel is nu om deze winter verschillende kwekers en leveranciers in binnen- en buitenland aan te schrijven met onze wensen en daarbij de garantie dat we jaarlijks tenminste 10 ton afnemen tegen die en die prijs,
Garantie voor een afzonderlijk project hoef je daarbij niet te letterlijk nemen. Het gaat om een inschatting waar we ongeveer op uitkomen. Ik ga het anders formuleren.
Het is gewoon praktijk van de laatste 10 jaar dat we als projecten jaarlijks circa 12 ton spiegels afnemen van verschillende kwekers. Omdat we geen keuze hebben betekent dat in de praktijk circa 10 ton buitenlanders. Ik zie persoonlijk niet dat de vraag vanuit de SKP-en gaat dalen. Er komt een aantal nieuwe bij en veel projecten hebben alweer (concrete) plannen voor onderhoudsuitzettingen.

Vraag is alleen hoe de projecten staan tegenover beschubde spiegels waarvan we niet zeker weten hoe de groei- en overlevingskansen zijn. Hoeveel is die 'mooie spiegel' jullie waard?

Kleine enquete:

1. Onderstaand een prioriteitenlijstje wat betreft de eigenschappen van de pootspiegel. Wil je dat in de voor jullie (misschien even overleggen met de anderen van je project) gewenste volgorde zetten, waarbij de bovenste de hoogste prioriteit en urgentie heeft en de onderste van het minste belang is of het minst de voorkeur geniet.

1. Goede en snelle groei
2. Torpedomodellen
3. Gemakkelijke individele herkenbaarheid
4, Hoogruggig/buikig
5. Mooie beschubbing
6. Goede overleving (meer terugmeldingen)
7. Goede vechtkracht (aan de hengel)

2. Hoeveel is mooie beschubbing van pootspiegels van rond de 1500 gram a 2000 gram u waard? (Uitgaande van een beperkt budget en een prijs van consumptievissen van 5 euro per kilo.)
1. max 5 euro per kilo
2. max 6 euro
3. max 7 euro
4. tussen de 7 en 10 euro

Graag deze 2 vragen per e-mail per omgaande beantwoorden en/of als je de openbaarheid niet schuwt mag het ook op de site onder COS- nieuwsbrief. Uiteraard mag je ook inhoudelijk ingaan op deze vragen.

De siteIk wil graag Dick Spijker bedanken en complimenteren voor de vernieuwde COS-site. Ziet er gewoon helder en goed uit. Daar zitten heel wat uren in kan ik je verzekeren. Aan ons om dat werk te waarderen door onze eigen pagina's te vullen met van alles en nog wat rond je eigen project. Ik ben enthousiast over hoe enkele projecten hun pagina hebben vormgegeven en vooral ook regelmatig updaten.
Persoonlijk houd ik erg van 'terugmeldingen live'. Dus zowel terugmelding als plank. Op de homepage staat nu een 'leader' (of heo heet zoiets) met verschillende recente terugmeldingen van een paar projecten. Als je nu naar mij een foto van een mooie terugmelding plus summiere gegevens plus een plankfoto stuurt zet ik de plankfoto in de terugmeldfoto en kan ie ook in de leader. Je kunt 'm ook rechtstreeks naar Dick sturen, maar dan wel graag de plankfoto verwerkt in de terugmeldfoto. In de meest simpele fotobewerkprogramma's een eitje.

Wintertijd is de tijd om de terugmeldingen van je project op een rijtje te zetten. Als je zover bent, zet het dan op je pagina. Voor andere projecten ontzettend leuk en interessant om te lezen. (Kijk bijv maar eens naar Oni-Terneuzen.) Aan het eind van de winter (maart) gaan we weer streng worden. Wie langer dan 1 jaar lang helemaal niks op z'n pagina heeft gezet halen we eraf.

Overleving pootspiegels
Een langlopend onderzoek waarover ik jullie een jaar geleden een enquete stuurde, Ik kan jullie nog niks laten zien. Er wordt wel aan gewerkt. Vanwege z'n verhuizing naar Nederland was Pieter Bas van Duuren een tijdje uit de running. Ik heb sinds een maand de draad weer opgepakt en ik verwacht eind volgende maand een uitgebreide rapportage af te ronden. Ondertussen blijf ik geinteresseerd in gegevens rondom overleving. Terugmeldpercentages bijvoorbeeld. Specifiek ben ik op zoek naar een aantal aspecten:

- Ik zie steeds meer aanwijzingen dat grote (oudere) pootkarpers (dan bedoel ik van 8 pond en zwaarder of k4 en ouder) het op de iets langere termijn minder goed doen in de terugmeldingen. Zouden jullie daar nog eens specifiek naar kunnen kijken. Door de jaren heen zitten er in veel lichtingen wel een paar van die grotere projectspiegels, waarschijnlijk achtergebleven in vijvers dus ouder dan de rest. Ook zijn er in het verleden wel ouderdieren geleverd door Van Mechelen en de OVB en zijn visverplaatsingen geweest waarbij de spiegels zijn gefotografeerd.

- Het verband tussen beschadigingen en (geholpen wellicht langdurige stress tijdens vervoer en uitzetting) en uitval wordt (voor mij) steeds duidelijker. Hoewel ik jullie daar in de enquete ook naar heb gevraagd kan ik nog genoeg info gebruiken. Kijk daar nog eens naar, misschien heb je nog geschikte voorbeelden. Dat mag een bevestiging zijn maar natuurlijk ook juist aanwijzingen dat beschadigde pootspiegels het wel redden.

Meeting
Ik heb nog geen datum. Er ligt wel een plan om de bijeenkomst op een zaterdag overdag te organiseren. Stuk relaxter omdat we zover uit elkaar wonen. Opent meteen de mogelijkheid om iets meer te doen op die dag dan vergaderen en ervaringen uitwisselen. Ik denk aan een korte (half uurtje) powerpointpresentaties over je eigen project. We zitten alweer eind januari. Ik denk nu aan eind februari in het clubgebouw van de AHV in Amsterdam. Bij deze: wie er zin heeft in zo'n zaterdag en wie er zin heeft om een presentatie te verzorgen voor een aantal gelijkgestemden en tenminste zeer geinteresseerden?

Vriendelijke groet van Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Filip Matthys » ma jan 24, 2011 9:10 pm

Beste Joris,
allereerst bedankt voor de uitgebreide nieuwsbrief. Het is steeds fijn om de ervaringen/hangijzers/... vanuit Nederland door te nemen.

Om maar meteen met de enquete te starten:
Voor mezelf plaats ik jouw zeven aangebrachte items in onderstaande volgorde:
1. Goede overleving (meer terugmeldingen)
2. Mooie beschubbing
3. Gemakkelijke individele herkenbaarheid
4. Goede en snelle groei
5. Hoogruggig/buikig
6. Torpedomodellen

Kleine toelichting:
- Wat heb je aan een uitzetting met een lage overleving? Bitter weinig. Mét stip dus 'overleving' op 1.
- Mooie beschubbing en makkelijke individuele herkenbaarheid gaan behoorlijk samen. Herkenbaarheid per lichting lijkt me ook wel interessant. Vooral Joris lijkt daar aardig gedreven in (dankzij de nodige praktijkervaring waarschijnlijk). Kleine kopjes, hartvormige staart, korte staartwortel, klapstaarten, ... zijn dan wel geen individuele herkenning, maar wel een indiciatie vwb uitzetlichting. In Vlaanderen hebben we (voorlopig) gewoon te weinig uitzetjaren op hetzelfde water om hier merkbaar voordeel uit te halen.
- Goede en snelle groei. Mag ik 'goed' boven 'snel' plaatsen? Bij 'snel' gaan de gedachten/geruchten al snel richting 'kort leven beschoren'. Wat ook weer niet de opzet kan zijn.
- Wat de bouw betreft plaats ik hoorgruggig net boven de torpedo's. De enige echte reden daartoe is variatie. Van die raketten hebben we er wel al wat zwemmen, dacht ik zo. Beweegreden is dus niet: veel vlees = veel ponden!
- Vechtkracht. Eingelijk nog nooit bij stilgestaan dat ook dit mogelijks genetisch kan bepaald zijn. Eerlijk... wanneer ik tijdens het drillen zo'n spiegelflank zie boven water komen, wil ik die uitzonderlijke vis (op de rest van het bestand) eigenlijk zo snel als mogelijk en veilig binnenhalen. Laat die gekke fratsen tijdens de dril maar over aan de 80 à 95% schubkarpers die onze skp-waters nog steeds bevolken. 8)
Toegegeven; het moet natuurlijk ook niet op een 'brasemgevechtje' gaan lijken.

Enquete kostprijs.
Gezien de beperkte/minieme uitzettingen van spiegelkarper in Vlaanderen door de overheid betaald worden, kan ik onmogelijk met een maximumbedrag op de proppen komen, die mogelijks jullie resultaat (van de enquete) beïnvloedt.

Site en forum.
Het mag (moet zelfs!) gezegd, het oogt allemaal bijzonder aardig. En dat is het ook. Ook van mijn kant een groot compliment naar Dick Spijker. Erg keurig werk. Ben ik stiekem een tikkeltje jaloers op zelfs.

Overleving.
Ik mailde daarnet de terugmeldgegevens van 2010 (in Vlaanderen) door naar Joris. Met wat geluk zijn deze ergens inpasbaar/bruikbaar.

Meeting.
Indien ik vrij ben, ben ik er dit jaar opnieuw graag bij. Een korte presentatie over onze lopende projecten (en de daaruit gefilterde info) in Vlaanderen mag geen probleem vormen. Nogmaals, de datum zal doorslaggevend zijn. Wij wachten nog steeds op de pootvis voor de winter 2010-2011. Je zal het altijd zien, nét op die dag gaan ze leveren...

Bewondering trouwens voor jullie niet aflatende zoektocht naar die ultieme spiegelkarper. Ik hoop van harte - en samen met mij vermoedelijk nog vele anderen - dat jullie er ooit in slagen de geknipte kweker en/of deal te vinden.

Groetjes,
Filip.
Filip Matthys Offline

Berichtdoor joris weitjens » zo jan 30, 2011 11:55 pm

Hoi Filip,
Jouw volgorde is vrij algemeen onder de COS-leden. Het zoeken naar mooi beschubde spiegels is dus geen overbodige luxe (meer) en, binnen marges, inleveren op groei is geen ramp. Nederland heeft (kennelijk) een mooie traditie die we niet kwijt willen.
Het pleit is wat die mooie beschubbing betreft helaas nog lang niet in ons voordeel beslecht.
Is het trouwens uitgesloten dat, mogen we de kweker vinden die zo'n product kan leveren, ook de verantwoordelijken in Vlaanderen te interesseren zijn. Je hebt weleens verteld dat degenen die bestellen vooral voor de goekoopste vissen gaan. Maar ze zetten toch uit voor karpervissers? De wensen van hen zullen toch wel mee(mogen)tellen.

Mijn lijstje ziet er al naar gelang het project anders uit. Voor het randmerenproject waar we veel kale vissen hebben uitgezet ziet het er zo uit.

1. Gemakkelijke individele herkenbaarheid
2. Goede overleving (meer terugmeldingen)
3. Mooie beschubbing
4. Goede en snelle groei
5. Hoogruggig/buikig
6. Torpedomodellen

Vechtkracht krijgt bij bijna iedereen het minste gewicht. Beetje stiekem ben ik vaak juist ontzettend blij met die slome, lome vechters. Maakt het bijvoorbeeld mogelijk om bij obstakels geen brokken te maken.
Toch krijg ik van de puristen in Holland vaak genoeg te horen: waar we mee bezig zijn om dat soort lompe, zielige vleesvissen die je als een krant binnen draait uit te zetten. Naweeen van de bevallingen van De Winter en Schreiner denk ik. Ga dan maar wat lichter vissen of richt je vooral op de verwilderde schubs die in ieder geval in Nederland altijd de boventoon zullen blijven voeren.

Groet van Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Filip Matthys » ma jan 31, 2011 8:10 pm

joris weitjens schreef:Hoi Filip,
Is het trouwens uitgesloten dat, mogen we de kweker vinden die zo'n product kan leveren, ook de verantwoordelijken in Vlaanderen te interesseren zijn. Je hebt weleens verteld dat degenen die bestellen vooral voor de goekoopste vissen gaan. Maar ze zetten toch uit voor karpervissers? De wensen van hen zullen toch wel mee(mogen)tellen.

Joris,
hoe graag/hard ik het ook zou willen; helaas!
Zo zit Vlaanderen jammergenoeg inéén.
Sterker nog, ik betwijfel dat een buitenlandse leverancier ooit in aanmerking kan komen. Ook al is hij/zij de goedkoopste.

Op vandaag mogen we al blij zijn dat er uberhaupt spiegelkarper wordt uitgezet door de overheid. Terwijl het eigenlijk als vanzelfsprekend (maar wel verantwoord!) zou moeten/mogen zijn. De karpervisser zorgt in Vlaanderen immers voor een flinke/belangrijke financiële injectie (nachtvergunningen à 46 euro).

Of onze wensen meetellen? Jammergenoeg niet. En gezien ik recent vak(on!)kundig uit de PVC ben gezet, wordt het in toekomst nog moeilijker om iets te bereiken op dat vlak.
Net die oubollige, compleet vastgeroeste systemen lijken op vandaag onwrikbaar.
Om maar te zwijgen over het mogelijks zwaard van Damocles dat KRL of IWB heet...

Voorlopig doen we het dus maar zo. En zijn stiekem toch supertevreden met elke uitzetting die mede door onze overheid gerealiseerd werd.

Groetjes,
Filip.
Filip Matthys Offline

Keer terug naar COS Nieuwsbrief