Ongevonden boezemspiegels rond Amsterdam gevangen

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » di jul 14, 2009 10:54 pm

In de loop der jaren hebben we een aardig bestand aan spiegelkarpers verzameld waarvan de herkomst onbekend is. Dat kan een aantal dingen betekenen:

1. De spiegelkarper behoort tot de 'originals': vissen die er al rondzwommen voor de eerste SKP-uitzettingen in 1998
2. De spiegelkarper behoort tot de 'wilde spiegels'vissen in het wild geboren.
3. De spiegelkarper behoort wel tot SKP-uitzettingen maar is (nog) niet geidentificeerd als zodanig.

Om die laatste groep is het te doen. Het is duidelijk dat projectspiegels zich niets aan trekken van de eigen SKP-grenzen. Het kan dus goed dat er een karper gemeld wordt bij het verkeerde project, niet gevonden wordt in het archief en vervolgens verloren gaat. Elders op deze site is er al een rubriek om ongevonden spiegels te stallen toch lijkt het me nuttig om (ook) op je eigen pagina de ongevonden spiegels te stallen. Als het maar de kans verhoogt op een match. Persoonlijk hoop ik nog steeds op een match van een AHV-karper met het IJsselproject . Minder spectaculair is natuurlijk ook prima.
Ik zal om het zoeken wat eenvoudiger te maken steeds vermelden wat ik op grond van groei, lokatie en beschubbing enz. denk over wanneer de spiegel is uitgezet en van welke kweekstam die afkomstig is.
joris weitjens Offline

Berichtdoor joris weitjens » vr jul 17, 2009 11:17 pm

Voor een indruk van wat wordt bedoeld met wilde spiegels en originele spiegels enkele foto's
Afbeelding
Afbeelding

Twee mooie voorbeelden van wilde spiegels uit het IJ(ssel)meergebied. Een kenmerk is de lage bouw, vrij kleine kop, grote staart en wilde beschubbing.
Opvallend bij beide vissen zijn de grote schubben naast het kieuwdeksel. Een kenmerk van de Valkenswaardvissen uit de jaren '90. Toeval? Dat kan maar beide vissen kunnen gemakkelijk een kruising zijn tussen een Valkenswaardspiegel en een schubkarper met een 'spiegelgen'.
Ook opvallend is de oranjekleur van de tweede vis.: een nevenkenmerk van wilde spiegels.

Afbeelding

Een duidelijk voorbeeld van een oude originele en waarschijnlijk afgeleefde spiegel uit de Amstel. Het rijtje grote schubben bij de staartwortel is een kenmerk van Valkenswaardspiegels uit het midden van de jaren 1970.
joris weitjens Offline

Berichtdoor joris weitjens » za sep 12, 2009 11:46 pm

Deze karper is gevangen op 18 september 2008 in de Amstel in Amsterdam Centrum. Hij weegt ruim 20 pond bij 76 cm.
Ondanks herhaalde zoekpogingen niet gevonden in het AHV-archief.
Het is een buitenlandse vis. Een Franse ligt voor de hand, maar een Hongaar of een Duitser kan het ook zijn.
Wie 'm herkent mag het zeggen. (Haarlem?, IJssel?)

Afbeelding
Afbeelding

Deze is terecht... Hij zat dus gewoon in ons eigen archief van Villedonners 2002. Hoop niet dat andere projecten hier veel tijd aan hebben besteed. Eigenlijk kun je die tijd ook beter in meer beschubde vissen stoppen want deze vissen erg weinig aanknopingspunten. Ik heb zelf altijd de neiging de schubben op de staartwortel als richtpunt te nemen en de boel af te keuren als die staartschubben niet kloppen. Bij deze is dat het geval. kan heel goed dat ie een flinke diepe wond aan z'n staart heeft gehad waardoor verschillende schubben zijn vervaagd.
Dat ik 'm vond komt alleen omdat ik 'm voor een tweede keer ving (oktober 2009) zonder dat ik 'm direct herkende als de vis van 18-09-08. Op basis van de foto's die ik nu maakte herkende ik 'm als bijgaande Fransoos. Pas later zag ik dat dit de ongevonden spiegels in kwestie was!
Waar je ook wat meer op kunt letten als je er niet uitkomt zijn de andere kenmerken. Deze heeft bijv een typische bouw en vooral een vreemde kop. De gapende bek zweeft ergens in de lucht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door joris weitjens op za feb 20, 2010 12:00 am, in totaal 1 keer bewerkt.
joris weitjens Offline

Berichtdoor joris weitjens » za sep 12, 2009 11:52 pm

Deze is gevangen op 4 juli 2009 in het IJmeer bij Ijburg. 65 cm bij 12 pond. Niet herkend door AHV of Zuidelijke randmeren. Een wilde spiegel? Of misschien een 2006-vis van Veluwerandmeren?
Afbeelding
joris weitjens Offline

Keer terug naar AHV-SKP (Amstelboezem) (1998)