Geschiedenis/achtergrond Wilnis

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » ma maart 29, 2010 10:47 pm

Afbeelding

Een SKP met een bijzondere achtergrond en geschiedenis.
Wie nog een oude druk van Jan de Winters Karpervissen heeft liggen moet eens achterin kijken. Daar staat een verslag in dagboekvorm van de Engelse karpervissen Fred Thorncroft. Daarvoor noch daarna ooit nog iets van de man vernomen, maar een intrigerend verslag is het wel. Bij karpervissers van mijn generatie gaat bij het passeren van een boot nog vaak de gedachten (en hoop) uit naar het effect van de passerende melkvlet die keer op keer tot actie leidde.
Plaats van handeling is ‘het Groene Meer’ eind jaren 1960. Het heeft heel lang geduurd voor ik erachter kwam dat het in werkelijkheid ging om de polders bij Wilnis.

Ik kon dat haast niet geloven. Wilnis stond voor snoekvissen. Als jongens van 17 bromden we daar ’s winter heen. Een kilometer of 25 vanuit Naarden. We kochten een dagvergunning bij Hoogerwerf, huurden een bootje en sleepten de hele dag met levendige voorns.

Fred Thorncroft huurde bij dezelfde Hoogerwerf (bekend onder het pseudoniem Lagerweij) een bootje om op karper te vissen. Alleen sloegen wij voor de snoek altijd linksaf en Fred and friends voor de karper rechtsaf De Gagel op. En wat ving Fred destijds? Spiegeltjes! Ik kan er niet meer van maken. Het valt ruim 40 jaar na dato niet mee om niet lacherig te doen over de avonturen. Een spiegel tussen de 7 en 9 pond dook in de biezen. ‘Ik hoorde een hevige plons en toen was het gebeurd!’

Afbeelding
Hoogerwerf alias Lagerweij

Door de bril van nu gezien is het helemaal niet te geloven dat er na publicatie in het boek er een ware wedloop op dit stukje water op gang kwam. Natuurlijk waren de karpers ook landelijk gemiddeld veel kleiner dan nu maar zelfs voor de normen van toen was Wilnis qua bestand niet bijzonder.

Qua sfeer is Wilnis wel altijd bijzonder geweest. Een select groepje sfeerproevers is die omgeving altijd trouw gebleven. Van good old Leo Niessen kregen we paar mooie ouwe foto’s.

De spiegelkarpers van toen vertonen duidelijke kenmerken van de Valkenswaardspiegels (OVB) en gezien de grootte zullen er veel vrij kort daarvoor zijn uitgezet. Dat komt overeen met de gegevens uit de archieven van de Amsterdamse Hengelsportvereniging (visrechthebbende op Vinkeveen destijds) . In de periode 1967-1970 werd er in Vinkeveen een slordige 5000 kilo karper uitgezet!. Omgerekend een slordige 3700 karpers.

Afbeelding

'Projectspiegeltje'op De Gagel in 1968 voor leo Niessen.

Vanuit Vinkeveen kon (kan) de karper sluisloos migreren (een kilometer of 6) naar de Gagel. Volgens andere bronnen zou de bootjesverhuurder zelf ook karpers uitgezet hebben. Dat zijn we aan het onderzoeken. Overigens zeker niet ondenkbaar dat enkele van de toen uitgezette vissen nog in leven zijn. Op de Vinkeveense plassen kom je nog zeer oude spiegels tegen.

Mijn indruk is ook dat De Gagel destijds behoorlijk overbezet was met brasem en karper. In zulke omstandigheden groeien ze dus ook niet erg hard.
Pas toen het effect van massale uitzettingen was weggeebd werden er in Wilnis en omgeving regelmatig mooie karpers gevangen.
Intussen was het bestand dermate dun geworden dat zonder het SKP van nu de toekomst als karperwater niet veel meer zou voorstellen.
joris weitjens Offline

Keer terug naar SKP Wilnis (2005)