Geschiedenis van het SKP Rijnlands boezem zuid

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » di mei 18, 2010 10:52 pm

Geschiedenis Spiegelkarperproject Rijnlands boezem zuid:

In 2001 hebben een aantal leden (12) van de Karperstudiegroep regio Den Haag het initiatief genomen om in navolging van diverse andere spiegelkarperprojecten ook twee projecten op te starten voor het openbare water in en rond Leiden en Den Haag. Het team werd destijds gesplitst in twee werkgroepen die bij de start nauw hebben samengewerkt maar na verloop van tijd hun eigen weg zijn gegaan.

Het Haagse initiatief onder leiding van Hans Moolenaar, John Hoogervorst en David Heppener is uiteindelijk ook succesvol gebleken, vanaf 2005 heeft ook dit project flink wat spiegeltjes uitgezet.
Inmiddels hebben Raymond Renirie en Jim Bekker hier de taken overgenomen en het project loopt nog steeds goed qua uitzettingen en terugmeldingen.

De kar voor het project rond Leiden is in de eerste periode toch vooral getrokken door Guus van Doorn. Al in het beginstadium van het project heeft Guus contact gezocht met Joris Weitjens, de godfather van het spiegelkarpergebeuren. Joris heeft er destijds voor gezorgd dat het projectteam in het bezit kwam van een exemplaar van het masterplan voor Rijnlands boezem, een watersysteem van ruim 2000 hectare! In het masterplan voor dit gebied werd al aangegeven dat er ook mogelijkheden waren voor een zogenaamd “Spiegelkarperproject met monitoring” zolang dit maar zou gebeuren op een ecologisch verantwoorde manier. Guus heeft destijds een Spiegelkarperprojectvoorstel uitgewerkt en toen in eerste instantie contact gezocht met de verschillende verenigingen met visrechten op het openbare water van Rijnlands boezem. Een andere belangrijke groep die nog enthousiast gemaakt moest worden waren de karpervissers van de Leidse karperclub. Deze groep had al in 1994, 1998 en 2000 spiegelkarper uitgezet zonder deze te fotograferen. Na een avondje vergaderen en wat schaven aan het uitzetschema (de jaartallen en uitzetpunten) waren ook deze vissers overstag en vonden ook zij het een goed idee om de uitzetvisjes te fotograferen.

Uiteindelijk is toen een definitief plan ontstaan waaraan 3 visverenigingen ( Leidse Hengelaarsbond, HSV Alphen, HSV De Leede) en de Federatie Zuidwest Nederland hun medewerking hebben verleend in de vorm van een goedkeuring voor het plan en niet geheel onbelangrijk: een flinke financiële bijdrage. Op 27 Februari 2002 mochten we met een afvaardiging van de KSN (Guus van Doorn & Hans Moolenaar) en de Leidse karperclub (Wouter van Asch en Mark Schuringa) op audiëntie komen bij de VBC Rijnlands boezem. We hebben toen onze plannen toegelicht en om toestemming gevraagd om dit plan te mogen uitvoeren. De VBC is toen akkoord gegaan nadat we de toezegging hadden gedaan om jaarlijks de VBC op de hoogte te houden van de terugvangsten, uitzettingen en eventuele bevindingen. Op onze beurt kregen wij weer de toezegging van de beroepsvisserij op de boezem dat zij kleine spiegelkarpertjes terug zouden zetten gedurende een periode van 5 jaar. De rest is inmiddels al weer historie, vanaf 2003 tot 2008 zijn er bijna 2300 spiegelkarpertjes uitgezet tijdens 8 verschillende uitzetdagen. Met deze uitzettingen hebben we het boezemwater voorzien van een kwaliteitsinjectie in de vorm van een nieuwe generatie spiegelkarpertjes. Inmiddels hebben al heel veel karpervissers kennis gemaakt met onze spiegeltjes en ze worden regelmatig teruggevangen en gemeld bij het projectteam.

Afbeelding

Vader zorgt voor een spiegelrijke toekomst van zoon

Guus van Doorn
joris weitjens Offline

Berichtdoor joris weitjens » di mei 25, 2010 11:16 pm

Uitzettingen vóór start van het project:

1994: uitzetting van circa 250kg spiegelkarper door Hengelaarsbond vóór Leiden en Omstreken op de Zijl vlakbij de Kagerplassen, uitzetting zonder monitoringfoto.

1998: uitzetting van circa 250kg spiegelkarper op de Zijl door Hengelaarsbond vóór Leiden en Omstreken vlakbij de Kagerplassen zonder monitoringfoto. Opmerking: het fenomeen spiegelkarperproject bestond toen nog niet.

2000: uitzetting van 40 grotere spiegelkarpers op de Zijl door Hengelaarsbond vóór Leiden en Omstreken. De vissen van deze uitzetting hadden een prachtige tekening en zijn met uitzondering van 1 vis allemaal gefotografeerd. De foto’s van deze uitzetting zijn in het bezit van het huidige projectteam.
Afbeelding

Foto genomen bij De Zijl tijdens de uitzetting van 2000 op de foto zie je o.a. Wouter van Asch.

2001: in het najaar van 2001 maakte ik voor het eerst kennis met de mannen van de Leidse karperclub. Ik was toen al druk bezig met het opstellen van een plan van circa 16 uitzettingen verspreid over het zuidelijke gedeelte van Rijnlands boezem. Ongeveer twee uur voor het uitzetten werd ik gebeld door de voorzitter van de Hengelaarsbond vóór Leiden en Omstreken, we gaan straks spiegelkarper uitzetten op Vlietland heb je zin om te komen kijken? Ik zat toen op mijn werk en ik heb toen ‘s middags een aantal uurtjes opgenomen om er toch nog bij te kunnen zijn.

De Leidse Hengelaarsbond had 150 kg spiegelkarper besteld en ze waren niet van plan om deze te fotograferen zoals ik graag wilde doen met mijn project. Ik was zelf ook totaal niet voorbereid op deze aktie want ik wist niet eens dat deze vereniging karper had besteld laat staan dat er fotorolletjes, een fotoplank etc. geregeld was. Uiteindelijk werd de vis geleverd door de toenmalige OVB en het waren echt plaatjes, vrijwel de gehele lading bestond uit rijenkarpertjes. Verreweg de mooiste uitzetting die ik zelf ooit heb gezien: perfecte visjes maar wel wat klein.

Ook de aanwezige leden van de Leidse karperclub waren niet voorbereid op het fotograferen van deze hoeveelheid vis. We hebben nog wel een poging gedaan met de verschillende camera’s die we tot onze beschikking hadden. Na een half uurtje fotograferen (circa 60 vissen) hebben we besloten om het grootste deel van de visjes uit te zetten zonder foto omdat het bewaren van deze hoeveelheid vis in 7 metselkuipen niet ideaal was. Bovendien was het nog een enorme hoeveelheid vis die we moesten fotograferen en ze leken allemaal op elkaar: allemaal prachtige rijenkarpertjes en een enkele verdwaalde kale Duitse vis en een paar volschubspiegeltjes. De circa 60 foto’s die we wel hebben genomen hebben al verschillende keren tot terugherkende vissen geleid. De last-minute inspanningen van toen zijn niet voor niets geweest.

Afbeelding

Op de foto's zie je allerlei onwennige karpervissers, een paar jaar later ging dat uitzetten als een geoliede show.

Guus van Doorn
joris weitjens Offline

Keer terug naar SKP Rijnlands boezem-zuid (2000)