door Filip Matthys » di apr 03, 2012 9:00 am
Mark,
Dank voor het uitgebreid overzicht. Vergelijken met andere projecten is altijd leuk en leerrijk.
Als ik even voor Vlaanderen mag spreken...
Bij 'ons' groeit een uitgezette spiegelkarper gemiddeld 2kg in zijn/haar eerste seizoen na uitzetting. Die toename wordt nagenoeg gehandhaafd in het daaropvolgende seizoen. Daarna wordt het een stuk onregelmatiger.
Die 2kg per jaar/seizoen lijkt me een goed en aanvaardbaar gemiddelde. Jullie spiegeltjes gaan daar makkelijk boven, bijna zonder uitzondering.
Wat die groei betreft, scoor je dus fantastisch.
Zeker in de wetenschap dat je niet echt moet verlangen naar uitersten, wat groei betreft. Extreem hard toenemen in gewicht lijkt me niet echt gezond, daar zal je het wel mee eens zijn. Geen enkele projectverantwoordelijke zit daar op te wachten. Een enkele karpervisser buiten beschouwing gelaten...
Terugvangstpercentage/overleving.
Hangt in de voornaamste plaats af van de aanwezige hengeldruk, en de bereidheid tot terugmelden. Van hieruit heb ik daar totaal geen zicht op. Ik gok dat jullie om en bij de 190 vissen (las ergens 350kg bij gem. 1.8kg) hebben uitgezet. Met dik 30 individuele terugmeldingen komt dat neer op 15%.
Wetende dat het eerste seizoen 'buiten' echt hét vangstjaar bij uitstek is, lijkt die 15% me niet echt schokkend hoog. Toch niet wanneer er sprake is van een behoorlijke hengeldruk/terugmeldbereidheid.
Maar wanneer je weet dat sommige lichtingen in Nederland/België die 15% nooit zullen halen (wegens lage vitaliteit/sterfte), dan mag je ook wat dat betreft geruststellend achterom kijken.
Als ik dan het terugmeldtempo van maart 2012 bekijk, dan kan het haast niet anders dat jullie tegen het najaar op 25% uitkomen. Een vis op vier lijkt me al een kleine mijlpaal voor een project.
Veel plezier nog met het verdere monitoren, en hou ons op de hoogte!