overzicht groei stastiek uitzetting 2010 tot nu toe.

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor mark van der ham » ma apr 02, 2012 6:47 pm

We hebben in 2010 een uitzetting gedaan van de Pechkes spiegels.
Ik denk dat als we de resultaten zo bekijken gaat het goed met de vissen.
We hebben op 1 vis na allemaal verschillende vissen gevangen en dat zou beteken dat de overlevings kansen goed zijn.

Hoe denken jullie hier over als je het overzichtje gelezen hebt.

Afbeelding

Mvg,
Skp team Almere
mark van der ham Offline

Berichtdoor Filip Matthys » di apr 03, 2012 9:00 am

Mark,

Dank voor het uitgebreid overzicht. Vergelijken met andere projecten is altijd leuk en leerrijk.

Als ik even voor Vlaanderen mag spreken...
Bij 'ons' groeit een uitgezette spiegelkarper gemiddeld 2kg in zijn/haar eerste seizoen na uitzetting. Die toename wordt nagenoeg gehandhaafd in het daaropvolgende seizoen. Daarna wordt het een stuk onregelmatiger.
Die 2kg per jaar/seizoen lijkt me een goed en aanvaardbaar gemiddelde. Jullie spiegeltjes gaan daar makkelijk boven, bijna zonder uitzondering.
Wat die groei betreft, scoor je dus fantastisch.
Zeker in de wetenschap dat je niet echt moet verlangen naar uitersten, wat groei betreft. Extreem hard toenemen in gewicht lijkt me niet echt gezond, daar zal je het wel mee eens zijn. Geen enkele projectverantwoordelijke zit daar op te wachten. Een enkele karpervisser buiten beschouwing gelaten...

Terugvangstpercentage/overleving.
Hangt in de voornaamste plaats af van de aanwezige hengeldruk, en de bereidheid tot terugmelden. Van hieruit heb ik daar totaal geen zicht op. Ik gok dat jullie om en bij de 190 vissen (las ergens 350kg bij gem. 1.8kg) hebben uitgezet. Met dik 30 individuele terugmeldingen komt dat neer op 15%.
Wetende dat het eerste seizoen 'buiten' echt hét vangstjaar bij uitstek is, lijkt die 15% me niet echt schokkend hoog. Toch niet wanneer er sprake is van een behoorlijke hengeldruk/terugmeldbereidheid.
Maar wanneer je weet dat sommige lichtingen in Nederland/België die 15% nooit zullen halen (wegens lage vitaliteit/sterfte), dan mag je ook wat dat betreft geruststellend achterom kijken.
Als ik dan het terugmeldtempo van maart 2012 bekijk, dan kan het haast niet anders dat jullie tegen het najaar op 25% uitkomen. Een vis op vier lijkt me al een kleine mijlpaal voor een project.

Veel plezier nog met het verdere monitoren, en hou ons op de hoogte!
Filip Matthys Offline

Berichtdoor mark van der ham » di apr 03, 2012 1:02 pm

Hallo Filip,
Aller eerst bedankt voor je snelle reactie.

Even terug komend op jou stukje wat betreft de overlevings kansen en het terug meld percentage.
Ons project beslaat een relatief groot water oppervlakte, we hebben uitgezet op 2 verschillende plassen .
Plas 1 is 180 hectare groot en de 2e plas 35 hectaren groot deze zijn onderling met elkaar verbonden doormiddel van ontelbare stads grachten en wat kleinere parkwateren .
Misschien als je via google maps het eens opzoekt zie je hoe uitgestrekt het is

De hengeldruk in almere is denk ik vrij laag doordat het beperkte aantal vissers en de groote en de mogelijke verspreiding in waterstelsel.
De bereidheid van "onze" karpervissers tot terug melden is heel erg groot! (gelukkig maar) We doen ook heel erg ons best om het levendig tehouden onder onze leden .

Ik hoop dat we inderdaad aan het eide van het jaar een terug meldpercentage van zo een 25% zitten.
Maar al met al gaat het goed met deze Peckes vissen en zijn wij erg tevreden.

Groeten Mark
mark van der ham Offline

Berichtdoor jos holla » vr apr 27, 2012 10:37 am

Inmiddels zijn er van de 180 vissen die we uitgezet hebben al 32 exemplaren teruggemeld, ik denk dat het een mooi resultaat is. Slechts 2 van deze vissen zijn gedubbelod, dus enige intelligentie is blijkbaar ook aanwezig bij onze spiegeltjes hahaha.
jos holla Offline

Berichtdoor jos holla » di jun 12, 2012 3:18 pm

........ en om het actueel te houden kan ik melden dat we inmiddels al op 39 unieke vissen zitten, waarvan er 2 twee keer zijn gevangen en eentje ondertussen al 4 keer (44 meldingen totaal dus). Da's dus niet de slimste van de club zeg maar hahahaha.
jos holla Offline

Berichtdoor Dick » vr jun 15, 2012 6:57 am

Jos vertoond de 4 x gevangen vis ook extra groei ten opzichte van de ander vissen, als het een bollenvreetmachine is zou je er misschien iets van terug kunnen zien in de groei.
Dick Offline

Site Admin

Berichtdoor mark van der ham » do jun 28, 2012 8:15 pm

Eindelijk 2 jaar nadat ze zijn uitgezet heb ik mijn eerste project spiegel op de mat gehad.
5900 gram en 63 cm

Afbeelding
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Vis was in super conditie en gaf een geweldig gevecht aan de hengel.
Ik ben er super blij mee.

Mark
mark van der ham Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » wo jul 18, 2012 3:08 pm

Mark, Jos, als ik even kijk naar de 2 laatste (27-10 en 11-11) in 2011 teruggevangen vissen t.o.v. de uitzetdatum op 30-10-2010 is daarvan de groei zo rond de 6 pond. En dat is heel aardig voor dergelijke wateren, geeft ook aan dat er ruimte was qua voedselaanbod vboor de uitgezette spiegeltjes.
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor mark van der ham » di jul 31, 2012 4:04 pm

Ja ze doen het ook echt super Aart !
We zijn ook echt super blij met deze lichting.....

Groet mark
mark van der ham Offline

Keer terug naar SKP Almere (2010)