17-12-2011 Uitzetting vak 0 en vak 3

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor P.J. Otte » zo dec 18, 2011 11:56 am

COS_0120 - kopie (640x455).jpg
COS_0108 - kopie (640x484).jpg
[attachment=1]COS _0193 (640x383).

Gisterenmorgen om half negen uit Brabant richting de Neder-Rijn naar het plaatje Nieuwpoort vertrokken. Daar karperkweker Beynens uit Belgiƫ rond half twaalf zijn opwachting zou maken ben ik nog even een handje gaan schudden van een familie lid die op 100 meter van de uitzetplaats woont. Daarna maar snel de dijk doorgestoken, niet letterlijk natuurlijk . Op de parkeerplaats troffen we daar onze Belgische vriend al aan. Fijn is het zeker als je op tijd kunt beginnen sta je achter aan op de lijst kun je het mee maken dat je middags twee uur later je spiegels binnen krijg. In het donker uitzetten heeft ook wel wat. Maar als de kou van het wachten een maar in je botten zit krijg je het er niet snel meer uit, zeker op mijn leeftijd.

Daar we zelf nog geen ervaring hadden betreffende het schubbenpatroon van zijn vissen. Was het spannend wat er zoal uit de containers op de aanhanger zou komen. In de eerste schep die uit de container zagen we al een rijenkarper zetten kon dus eigenlijk al niet meer stuk.
Na het gebruikelijke introductie praatje koffie met cake en de taak verdeling konden we met de operatie in vak 3 van de Neder-Rijn beginnen. Valt me elke keer weer op dat je tijdens een uitzetting allemaal vrolijke guppen ziet. De dromerige blik in de ogen van de mannen en vrouw de verhalen je zou over een aantal jaren toch zo een spiegel vangen. Geeft je altijd weer extra energie en de zin om door te gaan met uitzetten.

In rap tempo hebben we ze kunnen vastleggen en aan de rivier toevertrouwd. Net als eigenlijk overal kom je beschadigde vissen tegen. Een of meerdere schubben missen is het probleem niet, vlees wondjes blijf toch wel een punt van aandacht. Waar ook ik eigenlijk direct adequate geen oplossing voor weet. Naar de foto kijkend moet het mogelijk zijn meer dan de helft snel te herkennen bij een terugvangst melding. Bij politieseries als CSI hebben ze foto herkenningprogramma zou mooi zijn als we dat hier ook zouden hebben.
Het gemiddelde gewicht was 2300 gram wat zeker voor op de rivier een mooi gewicht is. De buikjes waren mooi rond waardoor ik de overlevingskansen zeker voor een rivier uitzetting hoog inschat. Betrof zowel bij ons als in vak 0 van de Neder-Rijn bij Arnhem elk een 200 kg. Bij Arnhem zijn er als extraatje nog een 100kg edelschub uitgezet.
Komende donderdag gaan we van J. v. Mechelen echte Valkenswaard/Villedon uitzetten. Zijn het de vissen die ik al eerder als kleine visjes heb mogen krijgen zal ook dit een mooie aanvulling zijn. Op de mogelijkheden die we nu tot onze beschikking hebben.

Groet,
Peter
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
P.J. Otte Offline

Berichtdoor Christian Hummelink » vr jan 06, 2012 3:21 pm

Zojuist de rapportage gelezen (via Carpboard). Wat een beauty's! (De vissen dan 8) )
Christian Hummelink Offline

Berichtdoor Kees Verheij » zo jan 29, 2012 8:15 pm

Bedankt voor het plaatsen Peter! Jammer dat ik wel al het geregel aan m'n hoofd had, maar er door nachtdiensten niet bij kon zijn. Zoiets is toch altijd weer een hoogtepunt, met een aantal fanatieke karpervissers genieten van plaatjes van spiegeltjes. Het getijdedeel van de Lek is in ieder geval weer 84 visjes rijker, en da's het belangrijkste!

Groet,

Kees
Kees Verheij Offline

Keer terug naar SKP Lek/Nederrijn (2007)