Wat is nu eigenlijk de beste periode om karper uit te zetten

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor Filip Matthys » zo aug 09, 2009 6:56 pm

Heren,
Nu het toch komkommertijd is…

Een vraag die me al een tijdje bezighoudt;
Wat is nu eigenlijk de beste periode om karper uit te zetten?
(niet geheel naast het onderwerp van deze topic dus!)

Nederland en Vlaanderen (België) hebben blijkbaar de traditie om uitzettingen te laten doorgaan in de winterperiode (of althans periodes met een relatief lage watertemperatuur).
De voordelen hiervan zijn grotendeels gekend (al dan niet gegrond);
- Minder stress door het vertraagd ‘bioritme’ van de vis.
- Minder kans op infecties/bacteriën/… door de koudere watertemperatuur.
- De lage watertemperatuur zorgt voor rustige vissen (minder kans op beschadigingen, gemakkelijker verwerken van de vis, …)
- …

Echter hoorde ik onlangs een stelling die best wel steek houdt.
In de zomer is er beduidend meer natuurlijk voedsel voorradig, waardoor pas uitgezette spiegelkarpertjes makkelijker aan hun kostje komen. Want vaak gaan ze in eerste instantie zwemmen! En dat zwemmen kost energie. Energie die mogelijks bij winterse uitzettingen niet aangevuld kan worden (ontbreken van natuurlijk voedsel), waardoor de karper behoorlijk kan verzwakken. In ’t slechtste geval sterven.

Wie van jullie – ervaringsdeskundigen – durft een bepaalde stelling innemen? Graag gestaafd met een woordje uitleg.
Aanvullingen met voor- of nadelen zijn eveneens welkom.

Benieuwd naar jullie reacties!

Met vriendelijke groet,
Filip.
Filip Matthys Offline

Berichtdoor Dick » zo aug 09, 2009 8:10 pm

Hoi Filip.

Ik heb zo geen antwoord paraat op je vraag, maar wel een paar opmerkingen.

Zou er al een viskweker zijn die bij aanmerkelijk hogere temperaturen ( b.v tussen de 15 en 20 graden, in het voorjaar ) vis gaat transporteren. En wat zou gezien de mogelijk grotere uitval tijdens het transport de prijs zijn van een kilo kweekspiegels.

En is het niet zo dat bij hogere watertemperaturen de voedsel vertering ook sneller is, dus meer voedsel aanbod maar ook snellere, dus grotere hoeveelheden voedsel vertering. Zou dit dus gezien de minder snelle vertering en minder voedsel aanbod in koudere perioden, niet elkaars gelijke kunnen zijn. Zou dit zo zijn gaat mijn voorkeur uit naar de winterperiode gezien de voordelen van b.v ziektes en beschadigingen, en misschien nog evenzo belangrijk de prijs.

En is het misschien een voordeel om een goed gevulde karper uit te zetten in het najaar ten opzichte van een door de winter vermagerde vis in het voorjaar. Beide situaties brengen toch stress met zich mee dan kies ik voor de met wintervet voorziene( en waarschijnlijk meer weerstand hebbende ) spiegel.

Bovenstaande zijn zo maar wat hersenspinsel en niet gestaafd op kennis van feiten.

Groeten Dick
Dick Offline

Site Admin

Berichtdoor joris weitjens » di sep 08, 2009 12:00 am

Hoi Filip,
Is al vaker punt van discussie geweest binnen de SKP-wereld. Maar los van het feit dat commerciele kwekers niet zo gek zullen zijn om hun waar een extra winter lang te laten verpieteren of zelfs te laten sterven hebben we ook wel wat praktijkervaring. Volgens mij zegt Dick al een paar rake dingen.
In de begintijd van de SKP-en leverde de OVB nog zogenaamde zomerkarper. Wij zijn met de AHV zelfs zomers begonnen. Die eerste uitzetlichting van juni 98 was en is een succesnummer. Van de 135 vissen zijn er ruim 60 teruggemeld en elk jaar krijgen we er nog wel een nieuwe bij van deze lichting. Wat wel bijzonder opviel was de slechte groei in de eerste maanden na uitzetting. Dat bleek bij de volgende twee zomeruitzettingen eveneens het geval. Daarin lijkt Dick dus gelijk te hebben. Het lijkt erop dat karpers toch eerst een tijdje moeten acclimatiseren alvorens ze de voedselbronnen optimaal benutten en goed gaan groeien.
We hebben een zomeruitzetting gehad bij hoge temperaturen waarna een flinke sterfte onder de uitgzette vissen uitbrak. Circa 10% procent (30 vissen) kon al na een dagen geschrapt worden.
Het klopt wel dat uitgezette vissen geneigd zijn vrij snel (soms al direct) na uitzetting als dollemannen op pad gaan. Wat volgens mij van grote invloed is, is de aanwezigheid van geschikte schuilplekken. Hoe meer bruggen, overhangende struiken havens en vooral warmwateruitlaatjes in de buurt hoe groter de kans dat de karpers remmen en tot rust komen. En dat tot stilstand komen in een veilige omgeving lijkt me erg gunstig voor de overleving van de eerste tijd in een vreemde omgeving.
Wat wellicht ook wel gunstig is voor de overleving (en dat is toch het belangrijkste) is het kunnen opereren in schooltjes. Je zou dat kunnen beinvloeden door vooral tegelijk en op 1 plaats uit te zetten, in plaats van verspreid over het water en per stuk. Dat gezegd hebbende weet ik dat ze in Friesland meer dan eens de karpers met de boot verspreid over het water hebben uitgezet. Toch krijg ik niet de indruk dat daar de overleving onder heeft geleden. In tegendeel bijna. Hoe dan ook, nuttig en interessant om te onderzoeken wat de beste uitzetpraktijk is.
Ervaringen uitwisselen helpt daarbij zeker.
Vreindelijke groet van Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Filip Matthys » di okt 27, 2009 8:08 pm

Heren,
de hoogdagen (uitzetdagen) komen er weer aan. Gevolg is dat een mens onbewust gaat nadenken over deze momenten, en het zo goed als mogelijk invullen ervan.

Joris gaf terecht aan dat het uitwisselen van praktijkinfo ons sneller dan normaal inzichten kan verschaffen.

Hieronder een schetsje (en wat bevindingen/bedenkingen) van ons jongste project in Vlaanderen:
Na een strenge winter met dichtgevroren kanalen én kweekvijvers, werden onze visjes pas in februari 2009 aangeleverd. Zoals hierboven te lezen valt, niet meteen het ideale tijdstip (magere en hierdoor mogelijks zwakkere visjes). Driehonderd kilogram, oftewel 119 stuks, gingen gezond en wel 't kanaal in. Alle spiegeltjes gingen op dezelfde plaats te water, met een tussentijd van 'pak em beet' een halve minuut.
Al vrij vroeg konden we enkele terugmeldingen optekenen. De terugvangsten van maart en april bezorgden ons in eerste instantie flink wat vraagtekens. Zowat alle terugvangsten toonden een gewichtsterugval aan. Pas vanaf mei - juni leken de vissen bij te komen (warmer water = meer natuurlijk voedsel). Vanaf de zomer ging het pas echt hard! Afgelopen weken kwamen terugmeldingen binnen van visjes die intussen verdriedubbeld zijn in gewicht. Van 1.2kg naar 3.8kg bijvoorbeeld. De grootste van het hele uitzetlot (4.25kg) kwam onlangs een tweede keer op de kant. Reeds op 9.2kg!
Als deze toename nog een jaartje of twee kan aanhouden... dan weten jullie het ook wel!
Eveneens interessant in het hele verhaal, is het aantal terugvangsten. Na dik acht maand kwamen er reeds 33 terugmeldingen van 30 verschillende projectspiegels binnen. Dit is ruim 25% van alle uitgezette vissen (119 st's).
Meteen meegeven dat het kanaal Gent - Oostende niet meteen een idyllisch klein kanaaltje is (nu ook weer niet gigantisch).

Wanneer we dit gaan vergelijken met ons project op de IJzer (rivier), dan mogen we echt wel van een succes spreken. Daar werden in nov. 2006 202 spiegeltjes losgelaten. Op vandaag werden hiervan 47 verschillende visjes teruggemeld. Procentueel gezien dus een lager terugvangstcijfer dan het kanaal Gent - Oostende, en dit na ruim drie jaar (in vergelijking met acht maanden)!

Een voorzichtige conclussie kan dus zijn dat het uitzetten in 't vroege voorjaar (feb - maart) niet persé een nadeel hoeft te zijn.

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvertellen dat er een viertal fervente skp-freakjes stevig doorvissen, en ruim 3/4 van alle terugmeldingen op hun naam mogen schrijven. Maar dan nog!

In een andere topic (waar ik als geregistreerd lid niet kan reageren) lees ik dat de oogst (Nederland) tegenvalt. Helaas betekent dit een flinke domper voor velen onder jullie. Ook voor ons - Belgen - blijft het uitkijken wat de vaste leverancier aan de overheid nu weer uit zijn hoed tovert...

Succes komende maanden met jullie uitzettingen!

Nog vlug even een kleine bemerking/vraag.
Volgens Joris zou het aan te raden zijn dat de jonge visjes in schooltjes kunnen opereren. Ongetwijfeld een terechte bemerking. Vraag is, hoe eng moet dit bekeken worden? Het uitzetten is immers bandwerk, waarbij er - spreekwoordelijk - iedere halve minuut eentje van de band rolt. Is het raadzaam deze visjes vervolgens per twintig (ik zeg maar iets) uit te zetten, of vinden ze mekaar ook wel terug wanneer er om de halve minuut eentje het water inschuift?

Groetjes,
Filip.
Filip Matthys Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » wo mei 12, 2010 9:57 am

Door omstandigheden (niet kunnen leveren door leveranciers of alleen maar 'grote' spiegeltjes kunnen leveren) hebben we vorig najaar in 2 wateren niet uitgezet. Dit zijn Bussloo en kanaal Almelo de Haandrik.
Van een voor ons (en ieder SKP) nieuwe viskweker (waar we wel vooraf zijn wezen kijken i.v.m. beschubbing e.d.) worden daar op zaterdag 15 mei 2010 spiegeltjes uitgezet, op beide wateren 200 kg en het gewicht zal tussen de 1300 en 1800 gram bedragen.

Afbeelding

Afbeelding
Foto' s Roelof Schut.
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor joris weitjens » zo nov 28, 2010 12:08 am

Ben benieuwd hoe het zit met de resultaten van deze meiuitzetting in Zwolle en omstreken. Natuurlijk nu nog wat vroeg maar elke terugmelding geeft toch weer een beetje extra info. Zover ik weet zijn er nauwelijks uitzettingen in mei geweest bovendien betreft het een nieuw type in Nederland.

Joris
joris weitjens Offline

Keer terug naar Algemeen