mostly wanted: mooi beschubde spiegels

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » vr nov 26, 2010 11:06 pm

Heren,
Het gemor over kale Duitsers zwelt aan. En terecht. Voorgaande jaren zat er bij viskweekcentrum Valkenswaard soms nog wel iets in het vat maar dit jaar is het zoeken met een loupe naar schubben. We noemen ze nog wel spiegelkarpers maar wat spiegelt er dan eigenlijk op die flanken?
Natuurlijk vergoedt goeie groei heus wel wat maar onze doelstelling is altijd geweest varieteit terugbrengen. Dan heb ik het nog niet over de (straks) schier onmogelijke taak om kale spiegels te blijven matchen. Friesland heeft er dit jaar 1000 uitgezet waarvan het overgrote deel kaal.

Voor er wordt gedacht dat we als COS/KSN dit zomaar hebben laten gebeuren kan ik vertellen dat men name Aart Lokhorst en ik al sinds 1999 bezig zijn om de toekomst van de mooi beschubde (Valkenswaard)spiegel veilig (proberen) te stellen.
We hebben onze troeven heel lang gezet op Viskweekcentrum Valkenswaard die daarvoor tot de OVB behoorde. Ons mooie wensenlijstje (zie ook de Handleiding) en de bijbehorende gesprekken dateren van 2001-2003. We hebben het voor elkaar gekregen dat er door werd gekweekt met de oude school Valkenswaarders. De ouderdieren werden aangehouden en buiten een prijsverhoging zagen wij aanvankelijk niet al te veel hobbels.

De vingerlingen (8-12cm) werden ondergebracht bij een Duitse kweker en het jaar erop geoogst.
Grote makke bleek de overleving van de Valkenswaardspiegels in die Duitse vijvers. Slechts 2001, 2002 en 2006 gaven voldoende opbrengst. Waarbij de 2002-ers toch nog weer slechte overlevers bleken in het eerste jaar na uitzetting. Als alternatief waren steeds Duitse spiegels beschikbaar. Beter iets dan niets en bovendien bleken die Duitsers goeie groeiers en goeie overlevers: veel terugmeldingen dus.
In 2007 hebben we na een proefuitzetting Koos Walters met z’n Franse Brennenkarpers binnen gehaald. Hoewel gevarieerd in bouw en kleur was en is de beschubbing niet wat we ons ervan hadden voorgesteld.
In 2010 heeft regio Zwolle een nieuwe Duitse kweker met goedkopere spiegels geintroduceerd. Helaas ook weinig spiegelende schubben.

De vraag is nu hoe we aan beschubde spiegels kunnen komen?
Het goede nieuws is dat Valkenswaard vorig jaar z’n mooie vingerlingen naar Villedon heeft gebracht ipv naar Duitsland. De berichten over die visjes zijn goed. Op zich al prettig (en nieuw) dat we tussentijds iets horen over de aankomende pootspiegels. Hoe dat ook loopt, het blijft dun ijs. Dat ijs krijgen we wellicht alleen maar dikker als we als SKP-en meer gezamenlijk optrekken.

Aart Lokhorst heeft als suggestie om als SKP-en een bestelling van 10.000 tot 15.000 kilo van mooi beschubde spiegels te garanderen bij een geschikte kweker om zo uiteindelijk (binnen een paar jaar) iets concreets en structureels van de grond te krijgen.

Krijgen we dat van de grond? Het lijkt mij een poging waard.
Uitgangspunt is leveringen van (bijna) louter mooi beschubde spiegels. Daar zouden we in ruil voor onze garantie dan garanties voor moeten krijgen. In het verleden zijn we vaak lekker gemaakt met foto’s van mooi beschubde spiegels. Dat zegt niet genoeg.
We kunnen ons licht opsteken bij de huidige leveranciers betrekken en op zoek gaan naar nieuwe. Een punt van aandacht bij nieuwe adressen is dat we daarmee wellicht meer risico nemen wat betreft gezondheid van de geleverde vis.

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken?

Ik zal hier ook in een nieuwsbrief op terugkomen maar zo kunnen jullie alvast meedenken en reageren.

Groet van Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor jos holla » za nov 27, 2010 8:48 pm

Natuurlijk willen wij ook graag mooi beschubte spiegels, dat spreekt voor zich. Zelf zijn wij geen grote afnemer, ik denk over 2 jaar nog 350 kilo, en dan 2 jaar later nog zoiets.

Wat ik wel heel prettig zou vinden is dat jij en Aart iets vinden waar jullie allebei enthousiast over zijn. Ik mijn beleving zijn jullie toch wel de SKP mannen, dus als jullie op één lijn zitten maak ik me nergens zorgen over. Dát vind ik belangrijk, een paar kale vissen neem ik dan graag op de kop toe :wink: .
jos holla Offline

Berichtdoor Henri R van der Wal » wo dec 01, 2010 4:00 pm

Ik vond de Spiegels van Peskens (Duitse kweker) persoonlijk beter en gevarieerder beschubt dan de levering van Viskweekcentrum Valkenswaard dit jaar maar het blijven Mofrikaaantjes.... De chauffeur van Viskwekerij Valekenswaard ging aardig in de verdediging en beweerd dat ze de jonge karper niet zelf op kunnen kweken in Nederland in verband met de aalscholverplaag. Bij de Duitse kweker, waar ze ze onderbrengen,schijnen de Valkenswaarders verdrukt worden door de Duitse vissen... de karpers die nu in Villedon Frankrijk zijn uitgezet schijnen wel goed te gedijen.

Ik ben bang dat we weinig keus hebben... net nu het lekker loopt qua financieringen en mogen uitzetten, krijgen we dit...
Henri R van der Wal Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » za dec 24, 2011 12:01 pm

Er valt alleen maar te constateren dat we hiermee nog geen stap verder zijn gekomen. En zolang we niet eensgezind gaan handelen zal het ook nooit wat worden op dit gebied. Persoonlijke en emotionele voorkeuren t.a.v. handelaren / kwekers spelen m.i. de belangrijkste rol met daarnaast soms nog de prijs...
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor Kees Verheij » zo jan 29, 2012 8:21 pm

Hoi Aart, vergeet niet dat we door links en rechts wat te proberen een mooie diversiteit opbouwen. Zelf ben ik erg blij met Beynens, die ik zonder de stoutmoedige actie van pieter-Bas nooit zou hebben gekend. Prachtig beschubde vissen kwamen daar vandaan, plus erg op tijd en weinig beschadigingen.
Kees Verheij Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » zo jul 08, 2012 9:29 am

Kees, ik zal deze of volgende maand eens persoonlijk bij Beynens langs gaan om te bekijken en te bespreken wat hij mogelijk te bieden heeft en of hij die spiegeltjes zelf opkweekt of importeert uit een goedkoop Oost-Europees land.
Aart Lokhorst Offline

Keer terug naar Algemeen