Nieuwe uitzetting, wat is verstandig?

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor Herman Esveld » vr mei 06, 2011 12:38 pm

Hallo,

Ik heb geen ervaring met het uitzetten van (spiegel)karpers, dus ik zou hier graag informatie inwinnen.

Momenteel ben ik actief in de karpercommissie van de plaatselijke Hengelsport vereniging. Nu heb ik plannen gemaakt voor het uitzetten van een 30-50 tal karper over een periode van 5-10 jaar.

Waarom uitzetten?
Het betreffende water is zo'n 9 ha groot met dieptes tot 12 meter en een zeer mooi bestand aan karper. (Voornamelijk schubs) Het originele bestand is echter oud en elk jaar gaan er van nature wel een aantal vissen dood. Het idee is dus om het bestand op peil te houden en het water ook voor de toekomst interessant te houden.

Het plan is dus om elk jaar een stuk of 5 karpers uit te zetten van verschillende rassen, zodat een mooi gevarieerd bestand gegarandeerd is.

Is het verstandig om de uitzetting op deze manier te doen, of kan je beter 30-50 karper in 1x uitzetten? Ik wil natuurlijk zo min mogelijk risico's nemen wat betreft het oude bestand.

Welke gewicht karper zou ik het best uit kunnen zetten, zodat de overlevingskans zo groot mogelijk is?

Het gaat hier dus puur om het op peil houden van het bestand en niet aanvullen van grote hoeveelheden aan karper zodat het een "knollenput" wordt.

Graag jullie reacties/inzichten,

mvg,

Herman Esveld
Herman Esveld Offline

Berichtdoor Dick » vr mei 06, 2011 10:29 pm

Zou liever op een gesloten water 5 jaar achter elkaar 10 vissen uitzetten dan in eens een 50 tal.

Een massale uitzetting op een afgesloten water brengt toch soms problemen te weeg,
in de vorm van ziekte in het daarop volgende voorjaar of sterfte onder de oude en soms ook nieuwe populatie.
De oorzaak voor de ziekte of sterfte is tot nu toe gokken, of het er wel of niet toe komt is van te voren ook niet te zeggen.