Nieuwe uitzetting, wat is verstandig?

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor Herman Esveld » vr mei 06, 2011 12:38 pm

Hallo,

Ik heb geen ervaring met het uitzetten van (spiegel)karpers, dus ik zou hier graag informatie inwinnen.

Momenteel ben ik actief in de karpercommissie van de plaatselijke Hengelsport vereniging. Nu heb ik plannen gemaakt voor het uitzetten van een 30-50 tal karper over een periode van 5-10 jaar.

Waarom uitzetten?
Het betreffende water is zo'n 9 ha groot met dieptes tot 12 meter en een zeer mooi bestand aan karper. (Voornamelijk schubs) Het originele bestand is echter oud en elk jaar gaan er van nature wel een aantal vissen dood. Het idee is dus om het bestand op peil te houden en het water ook voor de toekomst interessant te houden.

Het plan is dus om elk jaar een stuk of 5 karpers uit te zetten van verschillende rassen, zodat een mooi gevarieerd bestand gegarandeerd is.

Is het verstandig om de uitzetting op deze manier te doen, of kan je beter 30-50 karper in 1x uitzetten? Ik wil natuurlijk zo min mogelijk risico's nemen wat betreft het oude bestand.

Welke gewicht karper zou ik het best uit kunnen zetten, zodat de overlevingskans zo groot mogelijk is?

Het gaat hier dus puur om het op peil houden van het bestand en niet aanvullen van grote hoeveelheden aan karper zodat het een "knollenput" wordt.

Graag jullie reacties/inzichten,

mvg,

Herman Esveld
Herman Esveld Offline

Berichtdoor Dick » vr mei 06, 2011 10:29 pm

Zou liever op een gesloten water 5 jaar achter elkaar 10 vissen uitzetten dan in eens een 50 tal.

Een massale uitzetting op een afgesloten water brengt toch soms problemen te weeg,
in de vorm van ziekte in het daarop volgende voorjaar of sterfte onder de oude en soms ook nieuwe populatie.
De oorzaak voor de ziekte of sterfte is tot nu toe gokken, of het er wel of niet toe komt is van te voren ook niet te zeggen.

Uitzetten blijft altijd een risico, duidelijkheid en goed overleg vooraf kan veel problemen achteraf voorkomen.
Dick Offline

Site Admin

Berichtdoor Aart Lokhorst » za mei 07, 2011 6:45 am

Herman, Dick heeft gelijk in zijn commentaar hierboven, maar besef nogmaals dat iedere uitzetting op afgesloten water toch een zeker risico met zich meebrengt. Het langer achter elkaar uitzetten van kleine hoeveelheden is naar onze mening inderdaad minder risicovol dan het uitzetten van pakweg 50 pootkarpertjes ineens op zo'n water.
Vanaf 1200 gram (K3) zijn pootkarpertjes in ieder geval snoek- en aalscholverproof. Om 5 visjes per jaar van verschillende rassen te krijgen is m.i. vrijwel onmogelijk. Bovendien is er een extra risico als de pootkarpertjes van verschillende wateren (kwekers) afkomstig zijn daar in ieder water andere bacteriƫn en parasieten voorkomen die de nieuwe visjes toch met zich meebrengen. Mijn advies is dan ook om spiegeltjes en edelschubjes bij 1 kweker te bestellen en niet bij verschillende kwekers. Ik weet niet waar je woont, maar dit najaar worden door diverse projecten weer pootkarpertjes besteld en je zou dan bij een project zo dicht mogelijk in jouw omgeving 5 of 10 visjes mee kunnen bestellen.
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor Herman Esveld » zo mei 08, 2011 12:23 pm

Bedankt voor de reacties.

Ik woon in Barneveld, heb je misschien tips voor kwekers in de buurt? Ik heb hier vrij weinig verstand van.

Mijn idee was om elk jaar een verschillend ras uit te zetten.

Bijvoorbeeld:
Jaar 1, 5 Duitse
Jaar 2, 5 Edelschubs
Jaar 3, 5 Valkenswaard spiegels
Jaar 4, 5 Villedon
enz.

Zijn er misschien bepaalde rassen die uit jullie ervaring sterker of zwakker zijn?
Bij welke kwekers kan ik terecht? Welke hebben een goed track record?
Herman Esveld Offline

Berichtdoor Herman Esveld » di mei 10, 2011 6:49 pm

Originele bestand is uit 1980, aantal weet ik niet.
In 2005 zijn er een 30 tal spiegels uitgezet. Hier zijn er maar enkele van terug gevangen.
In 2008 zijn er 48 vissen uitgezet vanuit de plaatselijke singels die destijds zijn uitgebaggerd.

Wat is jullie mening? Doorzetten dit projectje of nog een tijdje wachten?
Herman Esveld Offline

Berichtdoor Dick » wo mei 11, 2011 9:33 am

Tja Herman dat is van een afstand moeilijk te zeggen.

Enigszins een lijdraad zou kunnen zijn groeit het huidige bestand nog of is dit al jaren stabiel.
Is het stabiel zou ik er niet voor zijn om te gaan uitzetten, dit met het oog op het voorhanden zijnde voedsel.

Voorts is het uitzetten van 5 vissen per jaar misschien wel net zo veel als er aan natuurlijke sterfte elk jaar verdwijnt (3-4 % van een populatie).
Er zijn altijd wel voors en tegens te verzinnen, maar je hebt een pm wacht je reactie daarop wel af.
Dick Offline

Site Admin

Berichtdoor Herman Esveld » wo mei 11, 2011 12:38 pm

De HSV wil er wel aan mee werken, bij valkenswaard is de prijs 4,70 per kilo voor Duitse spiegels 1-2 kilo.
Als ik er wat wou hebben moest ik het maar even doorgeven.

Wat mij wel verbaasde is dat die man (visstandbeheer HSV) vertelde dat hij vorig jaar zelfs nog karper aangeboden kreeg van een beroepsvisser. Het betrof in dit geval zelfs 7 40-ponders, die uiteindelijk bij de visafslag in Urk terecht zijn gekomen.

Het originele bestand uit 1980 is behoorlijk stabiel wat gewicht betreft. De uitzetting van 2008 groeiden aan het begin als kool. Deze zijn nu ongeveer 16-20 pond. De grootste groeispurt lijkt eruit, zoals ook wel te verwachten was denk ik.
Herman Esveld Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » zo jul 08, 2012 9:33 am

En het vervolg???????????
Aart Lokhorst Offline

Keer terug naar Algemeen