Edelschubs, wat is een goede keus.

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor Coen » do feb 16, 2012 11:27 am

Het is misschien wat vreemd om het over edelschub te gaan hebben op een forum waar het over spiegelkarpers gaat, toch wil ik dit onderwerp aansnijden mede doordat steeds meer projecten edelschubs uitzetten hebben uitgezet of in de toekomst gaan uitzetten. Maar ook omdat wij de verantwoording dragen dat een water niet gaat `verspiegelen` dat wil zeggen dat de spiegels niet de overhand gaan krijgen maar dat er naar een goede balans in het bestand gestreefd wordt. Dit licht natuurlijk voor ieder water anders, ik kan me voorstellen dat op bijv een afgeloten water naar een bestand van 50/50 of 40/60 in het voordeel van de schubs gestreefd wordt.
Aangezien schubs niet het eeuwige leven hebben en de grote oude vissen op sommige wateren aan het wegvallen zijn moeten we toch kritisch kijken naar de schubs die we uitzetten.
Mijn vraag is dan ook wat zijn jullie ervaringen/bevindingen met de kwekers waar de edelschubs zijn aangekocht en dan doel ik op de levering, prijs, kwaliteit, overleving, groei en alle andere aspecten die verbonden zijn m.b.t het uitzetten van karper.

In januari hebben we voor de Vesting in Naarden een levering edelschubs gehad, deze vissen kwamen bij Carpfarm vandaan en waren in opperbeste conditie op 1 halve staart na waren het stuk voor stuk schitterende vissen. Wel liep de grote van de vissen flink uiteen zo was de kleinste net een kilo en de grootste bijna 4 kilo. Ik ben heel benieuwd wat de groei van deze vissen zal gaan doen. In 2008 hebben we namelijk spiegels uitgezet die ook bij Carpfarm vandaan kwamen ook de conditie van deze vissen was top en de overleving/terugvangsten geven ook geen klagen maar de groei van deze vissen blijft wel achter ten op zichte van bijv Villedon of Valk 2007.
Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie op dit onderwerp.

Groeten Coen.
Coen Offline

Berichtdoor P.J. Otte » ma feb 20, 2012 3:02 pm

Hoi Coen,

Kun je ook aan de hand van voorbeelden je ervaring onderbouwen. Juist op een afgesloten water als de vesting geeft dat een redelijk inzicht. Heb zelf alleen maar ervaring van Carpfarm spiegels op grote open waterstromen. Dat inzichtelijk te maken is een stuk lastiger.
De trend om ook (edel) schubs bij het uitzetten van spiegels te betrekken bij een project is er nog zo lang. Is ingegeven om op water waar het totale karperpotentieel erg laag is wat op te krikken. Alleen maar spiegels vangen is ook niet alles. Zeker als je in overweging neemt dat we als stel regel nemen 25 % spiegel en 75 % schubkarper.

Groet,
Peter Otte
P.J. Otte Offline

Berichtdoor Coen » ma feb 20, 2012 8:50 pm

Hoi Peter,

De Vesting is geen afgesloten water maar is een boezemsysteem wat zelfs doormiddel van een aantal sluizen in verbinding staat met het ijzelmeer en de randmeren. Er zijn zelfs vissen die heen en weer pendelen tussen deze wateren. Wat de groei betreft van de spiegels van Carpfarm zien we dat sommige vissen achter blijven, bijv een heel hoog gebouwd spiegeltje die bij het uitzetten 3100 gram woog en een jaar later door een witvisser op het uitzetpunt terug is gevangen in een wedstrijd en hier maar 300 gram bij was gekomen. Dit is dan wel de traagste groeier van het stel (een jaar later was hij exact 4 kilo) maar het gemiddelde gewicht licht nu zo rond de 12 pond en deze vissen zijn uitgezet in 2008. De Valkenswaarders die we in 2007 hebben uitgezet waarvan het terugmeldpercentage ronduit beroerd is (slechts 3 st tot nu) zijn wel een kopje groter, de 2 die afgelopen jaar zijn gevangen zitten net onder de 20 pond. De Villedonners die we in 2010 hebben uitgezet zitten nu al rond de 10 pond hiervan is het terugmeldpercentage wel goed. Ik moet wel zeggen dat de Vesting geen echt groeiwater is en dat op sommige wateren de vissen van Carpfarm het uitstekend doen maar het verschil lijkt mij voor de Vesting wel duidelijk.
Hoewel ik er uren over door kan lullen maar het ging hier niet over spiegels, wat is jouw ervaring met edelschubs, en welke leverancier zou jij bijv aanbevelen en waarom.

Groeten Coen.
Coen Offline

Berichtdoor joris weitjens » ma apr 02, 2012 10:32 pm

Hoi Coen,
Monitoren jullie die edelschubs? Wij hebben ze vanaf 2007 uitgezet, voonamelijk op grote plassen en we hebben ze grotendeels wel gefotografeerd maar dan ben je er nog niet. Dan moet je dus ook terugmeldingen krijgen en dan moet je dus mensen vragen om ook schubkarpers te melden want wie ziet altijd het verschil tussen een edelschub en een verwilderde schub? We hebben edelschubs van Carpfarm en van Van Mechelen. Er zijn hele mooie partijen geleverd maar ook rommelige partijen met veel beschadigingen (van Mechelen 2011).
We hebben wel wat meldingen maar te weinig om iets over te zeggen. Ik heb er zelf een paar teruggezocht en ik weet gelijk waarom spiegels zo leuk zijn. Veel liever de kaalste Duitser dan die edelschubs: het scherm gaat werken als bij een streepjesoverhemd.
Vraag is dus ook een beetje hoe we dit in de hand en in de gaten kunnen houden. Monitoring is ons visitekaartje maar met edelschubs kunnen we dat denk ik niet waarmaken. Ik ben erg voor variatie en dus ook edelschubs en dan ook meteen edelschubs van verschillende leveranciers, maar ik zou er voor pleiten om de controlegroep van spiegels groot genoeg te houden. Groot genoeg om jaarlijks de nodige gegevens te krijgen.

Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Coen » do apr 05, 2012 12:05 pm

Hoi Joris,

Wij hebben de edelschubs niet gemonitoord dit omdat het in mijn ogen haast onmogelijk is om schubs terug te zoeken, je kan het aan de bouw wel zien dat het er 1 is maar daar blijft het denk ik wel bij. Daarnaast het feit dat een vis veranderd naarmate hij/zij groeit en dat terugherkennen bij schubs daarom bijna onmogelijk is. Ik heb het soms wel eens bij spiegels, die missen dan ineens een aantal schubben of ze liggen verder uit elkaar. Bijkomend is, wat je zelf al aangeeft dat je de vissers moet vragen of ze schubs terug willen melden en dat is denk ik voor vele teveel gevraagd. Ik denk daarom ook niet dat je dit in de gaten kunt houden. In de hand houden denk ik wel en dat door naar de vangsten te kijken van vissers die terugmelden. Je zou bijv kunnen vragen wat de verhouding van hun vangsten is, en hier het beheer evt op aan kunnen passen en dan zeker tijdens onderhoudsuitzettingen na een SKP. Zo hou je de controle groep van spiegels groot genoeg en krijg je ook nog variatie binnen het bestand. Dit klinkt allemaal erg mooi en is op veel wateren misschien niet te doen maar is het overwegen denk ik meer dan waard, zeker voor de variatie en dan met name schubs.

Groeten Coen,
Coen Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » zo jul 08, 2012 9:22 am

Ik kan alleen maar zeggen dat we als KSN regio Zwolle goede ervaringen hebben qua edelschubs met kwekerij Peschkes. In het late najaar ook gemiddeld rond de 2 kg en geen rare uitschieters naar beneden en naar boven zoals we wel met Jan van Mechelen hebben gehad. Idem rare uitschieters qua gewicht vooral naar boven met de Koos vissen.
Omdat de betrouwbaarheid in de praktijk qua besteld en geleverd gemiddeld gewicht bij zowel Jan van Mechelen als Koos minimaal was zijn wij, vanaf 2010 overgegaan naar kwekerij Peschkens, daarnaast heeft ook de prijs een rol gespeeld.
Aart Lokhorst Offline

Keer terug naar Algemeen