Hoe oud worden ze?

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » vr apr 13, 2012 11:34 pm

Topic dat ik ook al postte op riviervissen.be. Het gaat me om aantoonbaar bewijs (spiegels dus) dat karpers op open water ouder worden dan zeg 25 jaar. Ik moet zeggen: ik heb daar nog bitter weinig voorbeelden van gezien. Ik vis zelf sinds 1980 in de Amstelboezem en zie m'n oude kroonjuwelen nooit meer terug,
Uiteraard zou, als we de levensverwachting naar beneden bij moeten stellen, dit ook consequenties moeten hebben voor ons uitzetbeheer.

Mijn idee is dat karpers een veel hogere levensverwachting hebben op afgesloten wateren met vrij gelijkmatige omstandigheden in vergelijking met de karpers van het grote open water waar het leven voor karpers wellicht veel harder is (rivieren, kanalen, enz. )

Ben benieuwd of jullie voorbeelden hebben van oude karpers van open en van afgesloten wateren.

Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Daaf Wolters » vr apr 20, 2012 11:19 am

Erg interessant onderwerp Joris. Helaas heb ik niet direct bewijs van oude spiegels, ik heb er natuurlijk wel een stel die groot zijn, niet echt meer groeien en wat ouder zullen zijn, maar hoe oud die precies zijn is koffiedik kijken voor mij. In hoeverre kan je aan de hand van beschubbingen en voorkomen van die vissen leeftijd schatten? Ik wil best wat foto's van spiegels online gooien, maar het ontbreekt me helaas aan foto's van dezelfde vissen van lang geleden. Ook de weinige oude foto's van spiegels die ik wel (gezien) heb bevatten nooit vissen die ik recentelijk gezien heb. Op zich is dat niet raar als je bedenkt dat het bestand hier gewoon enorm gekrompen is, ik denk dat er ten opzichte van de jaren 90 nog hooguit 10-20% van de aantallen vissen rondzwemmen. Ik zal eens rondvragen en kijken of ik meer oude foto's van spiegels boven kan krijgen, maar het zal niet meevallen denk ik.
Wat ik me ook afvraag is in hoeverre schubs misschien ouder worden dan spiegels. Moeilijk tot niet aan te tonen misschien, maar zijn die spiegels wel representatief voor het hele karperbestand?
Daaf Wolters Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » zo jul 08, 2012 8:53 am

Daaf, met enige oefening is aan het 'lezen van één schub' de leeftijd te bepalen. Daarvoor moet dan wel één schub getrokken worden zoals dat heet.
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor Christian Hummelink » di aug 14, 2012 8:02 am

Aart, ik heb wel eens gehoord dat dit maar tot een bepaalde leeftijd het geval is? Of is dat een fabeltje?
Christian Hummelink Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » wo aug 15, 2012 7:52 am

Christian, ik weet dat niet precies, zal het eens aan Gerwin Gerlach vragen.
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor joris weitjens » do feb 21, 2013 10:10 pm

Daaf,
Ik was al zo geinteresseerd in leeftijd van karpers toen ik 16 was. Ik heb toen een paar schubben van een spiegel en een schubkarper opgestuurd naar OVB en RIVO. Kreeg hetzelfde antwoord. de schub van de spiegel deugde niet. Was waarschijnlijk een schub die later was aangegroeid. Die van de schub had geloof ik een marge van 5 jaar. Je moet dus geschikte schubben hebben (inderdaad trekken) en dan nog is het vaak heel moeilijk. Ik heb 't een paar keer gedaan in een cursus maar het viel me zwaar tegen.
Het is trouwens logisch dat je precies zolang kunt aflezen zolang als de karper is gegroeid, want alleen groei geeft een jaarring. Stopt een vis met groeien dan kun je geen leeftijd meer bepalen. In normale en gelijke omstandigheden groeien karpers een jaar of 15. We kunnen nu al zien dat karpers soms al na een jaar of 5 serieus op de rem staan qua groei. Dat zijn dan vissen van een cm of 72 tot 74 en die vissen blijven daar in hangen. Dat is heel normaal. Vandaar dat het enige betrouwbare is foto's van (spiegel)karpers.
Twentekanaal heeft ook niet de meest gunstige oomstandigheden (gehad) om erg oud te worden. Overbevolking is niet gunstig.
wat denk ik voor alle grote open watersystemen (vaarwegen) geldt is dat daar de waterbodemvervuiling aanzienlijk is. Zware metalen enz. Kan me niet voorstellen dat dat geen weerslag heeft op de levensverwachting van bodemwroetende karpers.

Groet van Joris
joris weitjens Offline

Keer terug naar Algemeen