Dichtgevroren waters en uitzettingen; verantwoord of niet?

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor Filip Matthys » wo dec 31, 2008 10:02 am

Heren,
even een winters vraagje.

Op 10 januari 2009 gaan er 4 uitzettingen door in West-Vlaanderen (België). Helaas ligt hier zowat alles dichtgevroren. En wat nog ijsvrij is, moet er de komende dagen toch aan geloven!

Hebben jullie hier ervaringen mee?
Is het verantwoord om bijv. een open plaats te creëren (hakken, zagen, ...), en daar de karpers uit te zetten?
Bestaat het gevaar dat de kieuwplaatjes (of de waterdeeltjes daartussen) vastvriezen tijdens het wegen en fotograferen? Of is dit iets te ver gezocht?

Meteen van de gelegenheid gebruik maken om jullie nog snel een goed Eindejaar toe te wensen, en alvast een schitterend, spiegelrijk 2009!

Groeten,
Filip.
Filip Matthys Offline

Berichtdoor Dick » wo dec 31, 2008 4:42 pm

Filip,

we hebben op Bussloo ook in de winter uitgezet en daarvoor eerst het ijs moeten verwijderen. Heb er nadien nooit iets negatiefs over gehoord dus neem aan dat e.e.a is goed gegaan.

Het bevriezen van de vissen zal afhangen van de tijd dat de vis uit het water is en de temperatuur op het moment van uitzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook een gezond en visrijk 2009 toegewenst.
Dick Offline

Site Admin

Berichtdoor joris weitjens » wo dec 31, 2008 9:12 pm

Hoi Filip,
Ook wij hebben die koude uitzetting gedaan (met Villedonspiegels) waar Dick het over heeft. Dat was op 4 maart 2006. Op het Gooimeer lag op dat moment geen ijs maar de wt was onder de 4 graden. Ik weet wel dat ik me toen ook enigszins zorgen maakte omdat wij de spiegels uitzetten aan een strand met ondiep vrij helder water, met weinig of geen dekking in de buurt.
De pas uitgezette vis gaat altijd gelijk op zoek naar schuilplaatsen. Ze zoeken elkaars schaduwen op en als je zelf in je waadbroek rondloopt gaan ze tegen je benen liggen. Als ze voor dekking een paar kilometer moeten zwemmen kost dat heel veel energie en vooral ook stress. En stress is een belangrijke doodsoorzaak bij karpers!
Ik zou er als het even kan voor zorgen dat je nabij een brug of andere schuilplaatsen uitzet. Het ijs maakt op zich denk ik niks uit. De bodemtemperatuur blijft (als dieper dan circa 2 meter) 4 graden. Wat wel weer extra stress kan opleveren is schaatsers. Ik weet wel dat wij in een schaatsmaf land wonen waar ze massaal het ijs van een paar nachten op gaan maar jullie hebben toch ook Bart Veldkamp in de gelederen gehad...
Reden temeer om op een rustige plek met dekking uit te zetten. Dan is er volgens mij niet veel aan de hand.

Goed uiteinde en spiegelrijk begin maar weer!

Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Aart Lokhorst » do jan 01, 2009 8:53 pm

Niet alleen zijn toen op Bussloo spiegeltjes 'onder het ijs' uitgezet, ook op het Overijsselskanaal was dat het geval. Ook daarvan is geen narigheid achteraf gebleken.
Aart Lokhorst Offline

Berichtdoor Filip Matthys » di jan 06, 2009 7:55 pm

Buren,
bedankt voor jullie reacties!

Alweer iets bijgeleerd.

Inmiddels heb ik te horen gekregen dat onze leverancier/kweker uit Limburg onmogelijk kan leveren op zaterdag 10 januari 2009.
Wegens ijsvorming op de kweekvijvers is het onmogelijk de karper af te slepen.
Ook het transport kan bij negatieve temperaturen voor problemen zorgen, aldus de kweker.

Voor mijn part mag het dus nog even blijven vriezen. Ze zwemmen echt niet weg! Enne... misschien kunnen jullie dan in het Noorden nog eens een keertje die befaamde elf steden aandoen. :wink:

Groeten,
Filip.
Filip Matthys Offline

Keer terug naar Algemeen