Foto archief

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor Filip Matthys » ma feb 23, 2009 11:25 am

Noorderburen,
graag had ik nog eens van jullie kennis/ervaringen gebruik gemaakt.

In Vlaanderen hebben we inmiddels 7 projecten met volledige monitoring lopen, het equivalent van om en bij de 900 verschillende spiegelkarpers.
Voor jullie een peulschil, voor ons een mooie realisatie.
Wij fotograferen beide zijden, en komen dus in theorie aan 1800 foto’s. Voor Nederland mag dit waarschijnlijk gerust maal 8 à 10 gedaan worden (één zijde).

Mijn vraag is de volgende:
Houden jullie een centraal foto-archief bij (eventueel op provinciaal niveau)? En zo ja, hoe doen jullie dat concreet?
Op vandaag heerst er bij ons wat versnippering. Bijna iedere reeks ‘plankfotos’ hebben we bij minstens twee personen staan, maar van een centrale plaats is er geen sprake.
Het VBK maakte onlangs de volgende bemerkingen:
- wat als iemand zijn harde schijf crasht?
- wat als iemand plots in onvrede komt en zijn/haar foto’s niet wil vrijgeven?
Een soort van back-up kan voorkomen dat het monitoren van een uitzetting zomaar in het gedrang komt.

Gooien jullie alles op een beveiligde ruimte op ’t www, waar enkel de projectverantwoordelijken toegang tot hebben?
Werken jullie met een externe harde schijf die op een centraal punt veilig opgeborgen ligt?
Of is ook in Nederland versnippering troef en rekenen jullie – net zoals wij – op het persoonlijke vertrouwen?

Benieuwd!

PS,
Als jullie vinden dat die Belg maar eens moest ophouden met vragen stellen, dan zeg je dat maar gerust.

Groeten,
Filip.
Filip Matthys Offline

Berichtdoor Mitsz » ma mei 04, 2009 6:49 am

Lijken me zinvolle vragen Filip. Wil ik ook wel eens weten hoor! :D
Mitsz Offline

Berichtdoor Dick » ma mei 04, 2009 4:25 pm

De KSN Regio Zwolle heeft een centraal archief wat bestaat uit alle uitzettingen op dvd of cd, dit naar gelang de grootte van de foto bestanden.

Daarnaast hebben we per project een aantal personen die de terugvangst meldingen opzoeken. Deze personen hebben ook het hele bestand van dat project op schijf.

Dus mocht het zo zijn dat door wat voor reden dan ook iemand zijn foto bestanden kwijt is, er altijd gekopieerd kan worden om zo het probleem weer op te lossen.

In Nederland word zover ik weet maar één zijde gefotografeerd, en wel bij alle projecten de zelfde kant, kop van de vis in de rechterhand, zo staan ze ook op de archieffoto 's.

Filip wel een erg laat antwoord maar heb je vragen niet eerder gezien, door de opmerking van Mitsz zag ik het, mijn excuus.

Groeten,

Dick
Dick Offline

Site Admin

Keer terug naar Algemeen