uitzettingen 2011

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » ma nov 14, 2011 12:01 am

Ben benieuwd hoe de uitzettingen dit jaar verlopen. Er zijn verscheidene leveranciers met een nogal verschillend aanbod.
Vandaag kregen we bij de AHV een partijtje (200 kilo) edelschubs via Van Mechelen Valkenswaard. Dat viel helemaal niet mee. Minder dan was besteld, veel te groot met gemiddeld 3 kilo en vooral erg beschadigd. Daarmee doe je de winst die je eventueel hebt van de grootte teniet door de beschadigingen. Ik schat althans het overlevingsperecntage niet bijzonder hoog in.
Begin december worden de 'valkenswaardspiegels'uit Villedon verwacht. Die hebben heel wat goed te maken!
joris weitjens Offline

Berichtdoor Coen » di nov 15, 2011 7:39 pm

Echt balen zeg dat de edelschubs zo beschadigd waren van Van Mechelen. Het gebeurt wel vaker dat zij zeer gehavende vissen leveren, zo ook voor de Naarden Vesting wij hadden in 2007 een levering Valk die qua beschubbing werkelijk geweldig was maar qua beschadiging om te huilen. Misschien in het vervolg gewoon de vissen weigeren en weer mee laten nemen misschien word er dan beter opgelet. Maar het gaat hier over wanneer er vis word uitgezet en voor de Naarden Vesting verwacht ik tussen nu en 3 weken 100 kilo edelschubs tussen de 1 en de 3 kilo van Carpfarm nu maar hopen dat het mooie vissen zijn. De exacte datum vermeld ik wanneer ik het weet.
Coen Offline

Berichtdoor joris weitjens » do nov 17, 2011 10:53 am

Ja Coen en je mag er ook bij vertellen dat de terugmeldingen van die 07 lichting bij jullie een absolute zeldzaamheid zijn en dan weet ik dat bijv Wilnis dat jaar 2007 vooraan zat met dezelfde spiegels en dat die wel een goed percentage terughebben.
Ja weigeren is zeker een optie maar je moet wel snel beslissen terwijl de vrijwilligers al klaar staan en dat is best lastig. Ik zal Van Mechelen in ieder geval om opheldering vragen want we waren niet de enige heb ik al begrepen.
Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Raymond Hakkert » do nov 17, 2011 4:51 pm

Hallo allemaal,

Bij deze wil ik laten weten dat 10 dec 2011 rond 10.00uur (onder voorbehoud) een lichting Duitse spiegels onze kant op komt (verzamelplek Nieuwe waterweg / Lelystad).
Dit tbv het SKP / Hoge- & Lage-Vaart oostelijk Flevoland (Lelystad/Dronten). Deze spiegels zijn via Aart Lokhorst besteld. Er is belooft dat er geselecteerd zal worden op beschubbing. We zijn erg benieuwd.
Een ieder die wil helpen is welkom. Meldt u s.v.p. even aan via karpercommissie@hotmail.nl van de HSVL/D (Hengelsportver. Lelystad-Dronten) dan kunnen wij u op de lijst zetten en weten we ook ongeveer hoeveel mensen er komen en wie er wel en niet komt.
Wij kunnen in ieder geval niet wachten. Want voor de Flevolandse kanaalkarpervissers is de spiegeltoekomst de komende jaren verzekerd vanaf die dag! :wink:

Bedankt alvast uitzetbikkels, ter plekke wordt het weer een legendarisch uitzetmoment (met een pegel aan de neus)!

Met Flevolandse SKP-groeten
Raymond Hakkert
Raymond Hakkert Offline

Berichtdoor Coen » do nov 17, 2011 7:39 pm

Inderdaad van de 2007 lichting heb ik bijna geen terugmeldingen en ik weet dat Weesp dezelfde vissen heb uitgezet en helemaal geen melding heb gehad jammer want het waren mooie vissen. En ja het is moeilijk om te weigeren zeker als er vrijwillegers bij zijn die waarschijnlijk ook nog voor deze dag vrij hebben genomen, maar het blijft natuurlijk wel duur betaald voor zulke beschadigde vissen waarvan en misschien wel veel van weg zullen vallen.
Groeten Coen
Coen Offline

Berichtdoor Coen » do nov 17, 2011 7:53 pm

Beste Raymond,

Ik wilde nog even op jouw reageren en vindt het echt fantastisch dat er op de hoge en lage vaart uitgezet gaat worden, echt top dat jullie het daar hebben opgepakt.
Ik zie dat alleen hengelsportver. Lelystad-Dronten het organiseerd is er geen samenwerking met Almere? Mede ook doordat een groot deel van de hoge en de lage vaart daar doorheen loopt en veel van haar leden op dat water zitten te vissen, ze hebben er zelfs nachtviszones.

In ieder geval veel succes en plezier gewenst de 10de.

Groeten Coen
Coen Offline

Berichtdoor Raymond Hakkert » do nov 17, 2011 11:15 pm

Beste Coen

Er is geen samenwerking met Almere qua uitzetbeleid, we gaan er wel van uit dat spiegels die in Almere gevangen worden, ook worden aangemeld bij onze KC Hv-Lelystad-Dronten) aangezien de spiegels in de toekomst heen en weer gaan zwemmen (dat nemen we aan) en dat is natuurlijk ook heel mooi voor alle karpervissers uit Almere, zo vangen hopelijk zij ook eens wat meer spiegels.

gr Raymond
Raymond Hakkert Offline

Berichtdoor Filip Matthys » za nov 19, 2011 9:10 pm

Buren,
vandaag hebben we in Vlaanderen opnieuw mogen uitzetten.
Dit keer op de Leie, te West-Vlaanderen.

Joris vroeg onlangs via mail om enkele bedenkingen (kunnen positief als negatief zijn) centraal te posten. Hier dus.
Of die uitzetting nu in België of Nederland doorgaat, maakt op zich niet veel uit wanneer de opzet is om diverse kwekers en hun product door te lichten.
Vandaar!

FF copy-paste uit mail en aanvullen:

Datum uitzetting: 19 november 2011
Kweker/leverancier: Bynens uit Zonhoven-België
Type karper: Eigen kweek Bynens. Werken al jaren met 'Hongaars bloed'
Gemiddelde grootte: 2.2kg (99 vissen op 220kg)
Toestand, beschadigingen, Indrukken van behandeling karpers door leverancier enz..: Opvallend weinig beschadigingen. Amper vinschade door netten. Kweker gebruikt nog steeds geen rubber net bij levering. Karpers waren opvallend vitaal. Sprongen zowat van de plank af! Bleven nog 'n uurtje rollen op de uitzetlocatie. Leuk beschubt; niet zwaar beschubt, maar wel vlot herkenbaar. Samengevat: Bynens heeft goeie punten gescoord vandaag.

Hieronder een knapperd:
(K-M staat voor sluisstuk Komen - Menen)
Afbeelding

Dinsdag is Oost-Vlaanderen aan de beurt.
Dan is Van Stalle aan zet. Benieuwd naar hun waar.
Filip Matthys Offline

Berichtdoor joris weitjens » za nov 19, 2011 11:33 pm

Positieve geluiden! Ziet er goed uit Filip. Ik weet van jou dat het bij Bynens (neem aan spreek uit Bienens net zols jouw achternaam als Matthies klinkt) ook afwachten is elk jaar. Dit jaar gaan ze ook in de Rijn Bynens uitzetten en daar gun ik ze ook wel zo'n partij vitale makkelijke herkenbare vissen.
Al met al heb ik het wel de indruk dat we goed bezig zijn en langzaam vorderingen boeken in de speurtocht naar de ideale projectspiegel.
Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Filip Matthys » zo nov 20, 2011 10:44 am

Joris,
Ik vermoed dat we gewoon 'n tikkie geluk hadden wat beschadiging en beschubbing betreft.

Jaartje of vier terug bezocht ik de kwekerij, en toen bleek hun afzetmarkt voor 90à95% 'consumptie' te zijn. Bepaalde culturen lusten wel 'n karpertje, net zoals wij 'n kotelet eten. Slechts 5 à 10% gaat richting hengelsport. Hij gaf zelf aan dat het niet realistisch is om te gaan rommelen (houdt 'n risico in) met ouderdieren (om bijv. fraaiere beschubbing te hebben) voor 'n afzet die amper 5% bedraagt van hun totaalomzet.
Vandaar die Hongaren; hooggebouwd, snelgroeiend, en die beschubbing... tjah, zal hen 'n zorg zijn.
Meer/sneller gewicht = meer/snellere opbrengst. En daar stopt het verhaal jammergenoeg voor ons.
Maar dat wist je ongetwijfeld al.

Ow ja, Joris,
inderdaad; matthies, maar wel beinens. Die Belgen toch...
Filip Matthys Offline

Berichtdoor Filip Matthys » wo nov 30, 2011 6:45 pm

Vorige week werd er opnieuw uitgezet. Dit keer in Oost-Vlaanderen. Meerdere waters waren aan de beurt. Hoofdmoot ging richting rivier de Leie.

Ikzelf was er niet bij, maar heb intussen wel alle uitzetfoto's ontvangen. Op die manier kan ik me toch 'n beeld vormen van de geleverde waar.

Datum uitzetting: 22 november 2011
Kweker/leverancier: Van Stalle - België
Type karper: Eigen kweek Van Stalle.
Gemiddelde grootte: 1.6kg (220 vissen op 360kg)
Toestand, beschadigingen, Indrukken van behandeling karpers door leverancier enz..: Heb de indruk dat er uit twee verschillende loten/vijvers geleverd werd (ook aanwezigen hadden die indruk). Een lot ervan was flink gehavend (denk aan ruim de helft in aantal). Haast uitsluitend vinschade. Gaande van diep ingescheurde borstvinnen, tot flinke happen uit de staart. Het andere lot was behoorlijk gaaf.
Beschubbing was ook niet echt om door het lint te gaan. zwakbeschubt dus.

Samengevat: niet desastreus, maar zeker geen joepie-gevoel. Gewicht was dan wel weer prima.

Hieronder een gaaf exemplaar
Afbeelding
Filip Matthys Offline

Berichtdoor joris weitjens » vr dec 02, 2011 11:48 pm

Filip,
Bedoel je met eigen kweek dat de kweker vis afstrijkt of laat paaien? Ik neem dat aan. Staat dan naast of tegenover opkopen van vingerlingen (zeg karpertjes van circa 10 cm) bij andere kwekers. Dat gebeurt in ieder geval ook erg vaak en dan gata het bijna altijd om goedkoop spul uit Oost europa is mijn indruk. Daar liggen ook weinig mogelijkheden om aan fraai beschubde vissen te komen. Maar die zelfkwekers zouden zomaar een keer een volbeschubde tegenover zo'n kale bleekneus kunnen zetten. Daar is markt voor kwekers en levaranciers! (stom genoeg bekijken ze deze site niet.)

Wij gaan morgen in Amsterdam Valkenswaardspiegels (met Villedonbloed) uitzetten. Ee groot deel van deze kweek is als vingerling naar Villedon gegaan (die krijgen we voor de randmeren over een dag of 10) en een deel achtergebleven in een vijver op Valkenswaard. Dat deel krijgen we morgen.

Ik laat het jullie weten.
Joris
joris weitjens Offline

Berichtdoor Henri R van der Wal » zo dec 04, 2011 12:42 pm

Mooie vissen, die Valkenswaardze Villidons... nummer 14, Johan zal zich op openwater vast beter voelen... ;-)
Henri R van der Wal Offline

Berichtdoor Filip Matthys » zo dec 04, 2011 7:27 pm

joris weitjens schreef:Filip,
Bedoel je met eigen kweek dat de kweker vis afstrijkt of laat paaien? Ik neem dat aan. Staat dan naast of tegenover opkopen van vingerlingen (zeg karpertjes van circa 10 cm) bij andere kwekers.

Joris,
ik kan hier niet meteen een antwoord op geven dat met zekerheid de waarheid is.

Wel is er een kleine opening.
De kweker (Van Stalle dus) heeft vangstgegevens van eerdere uitzettingen (door hemzelf geleverde spiegeltjes uiteraard) opgevraagd. Hij wil op die manier aftoetsen wat de groei is 'open/groot water' en dit naast hun groeiresultaten (groei in ideale kweekomstandigheden) leggen.
Wanneer ik hen onze resultaten - vrijgekomen door terugmeldingen - doorspeel, vraag ik eens naar een bezoek/rondleiding op hun kwekerij.
(waar ik vervolgens onze wensen en verzuchtingen kan aankaarten)

Ik houd je hierin op de hoogte.

Benieuwd trouwens naar je bevindingen van de uitzetting van zaterdag in Amsterdam.
(in een andere topic zag ik al enkele leuke visjes passeren)

Groetjes,
Filip.
Filip Matthys Offline

Berichtdoor joris weitjens » zo dec 04, 2011 11:29 pm

Afbeelding

Indrukken:
Mooi beschubde Valkenswaarders (of hier ook Villedonbloed in zit, zoals in 2006 tm 2008, durf ik niet te zeggen) met goed gewicht (gem 1800 gram) aangevuld met gewone Duitsers. Verhouding was denk ik driekwart Valkenswaard en een kwart Duits. Geen vis onder de 1000 gram. Het zijn k3 vissen en dan is 1800 gram behoorlijk licht. 200 vissen op 360 kilo.

Ben benieuwd wat deze lichting (broertjes en zusjes) in Villedon ondergebracht over 10 dagen doet. Deze kwamen dus van een vijver in Valkenswaard waar aalscholvers redelijk vrij spel hebben. (Zag je sporen van op enkele vissen.)

In het algemeen licht beschadigd. Tegenvaller was conditie van veel van de vissen (verhouding lengte gewicht) Duidelijk te zien dat ze op een overvolle vijver hebben gezeten. Dat verklaart ook de bij een deel aanwezige karperpokkken. Weliswaar vrij onschuldig maar wijst wel op verminderde weerstand. Lid van onze uitzetcommissie stuurde me deze omschrijving:

"Het karperpokkenvirus is een goedaardig virus, dat enkel voorkomt bij karperachtigen. Het wordt ook wel eens Carp Herpes Virus 1 genoemd. Het lijken dikke, wasachtige brokken die zich op het karperlichaam manifesteren. Het ziet er een beetje uit alsof men kaarsvet op het lichaam van de vis heeft gegoten. Het virus komt vooral voor tijdens de winter en verdwijnt meestal spontaan in de zomer wanneer het water warmer wordt. Vaak zijn het vissen met een verminderde weerstand die er last van hebben. Echt ziek worden karpers er niet van en het is dus evenmin dodelijk."

Samenvattend: een mooie partij maar enige zorg over het overleven van de eerste winter.
joris weitjens Offline

Volgende

Keer terug naar Waar en wanneer wordt er uitgezet