uitzettingen 2011

Moderator: Projectbeheerders

Berichtdoor joris weitjens » ma nov 14, 2011 12:14 am

Vorig jaar was ik nog zo enthousiast over de edelschubs van van Mechelen. Vandaag kregen we bij de AHV een nieuw partijtje (200 kilo) edelschubs via Van Mechelen Valkenswaard. Dat viel helemaal niet mee. Minder dan was besteld, veel te groot met gemiddeld 3 kilo en vooral erg beschadigd. Daarmee doe je de winst die je eventueel hebt van de grootte teniet door de beschadigingen. Ik schat althans het overlevingsperecntage niet bijzonder hoog in.
Begin december worden de 'valkenswaardspiegels'uit Villedon verwacht. Die hebben heel wat goed te maken!
joris weitjens Offline

Berichtdoor Rolf » zo dec 04, 2011 5:41 pm

Een fotoverslag van de uitzetting van spiegelkarpers in Amsterdam van zaterdag 3 december 2011...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachtige vissen, toffe mensen en dus een superleuke dag!
Rolf Offline

Berichtdoor joris weitjens » zo dec 04, 2011 11:56 pm

Voorbeeld: Re: uitzettingen 2011
Lekker flatterende foto van mij Rolf... mag wel 's aan de botox enz. als je me zo close meent te moeten nemen. Die karpers doen het in ieder geval een stuk beter zo dichtbij.
Indrukken:
Mooi beschubde Valkenswaarders met goed gewicht (gem 1800 gram) aangevuld met gewone Duitsers. Verhouding was denk ik driekwart Valkenswaard en een kwart Duits. Geen vis onder de 1000 gram. Het zijn k3 vissen en dan is 1800 gram behoorlijk licht. 200 vissen op 360 kilo.

Ben benieuwd wat deze lichting (broertjes en zusjes) in Villedon ondergebracht over 10 dagen doet. Deze kwamen dus van een vijver in Valkenswaard waar aalscholvers redelijk vrij spel hebben. (Zag je sporen van op enkele vissen.)

In het algemeen licht beschadigd. Tegenvaller was conditie van veel van de vissen (verhouding lengte gewicht) Duidelijk te zien dat ze op een overvolle vijver hebben gezeten. Dat verklaart ook de bij een deel aanwezige karperpokkken. Weliswaar vrij onschuldig maar wijst wel op verminderde weerstand. Lid van onze uitzetcommissie stuurde me deze omschrijving:

"Het karperpokkenvirus is een goedaardig virus, dat enkel voorkomt bij karperachtigen. Het wordt ook wel eens Carp Herpes Virus 1 genoemd. Het lijken dikke, wasachtige brokken die zich op het karperlichaam manifesteren. Het ziet er een beetje uit alsof men kaarsvet op het lichaam van de vis heeft gegoten. Het virus komt vooral voor tijdens de winter en verdwijnt meestal spontaan in de zomer wanneer het water warmer wordt. Vaak zijn het vissen met een verminderde weerstand die er last van hebben. Echt ziek worden karpers er niet van en het is dus evenmin dodelijk."

Samenvattend: een mooie partij maar enige zorg over het overleven van de eerste winter.

De verdeling over de wateren was alsvolgt. Kan er een paar naast zitten.

Zijdelmeer 60 vissen
Buitenveldert 25 vissen
Polder Uithoorn 25 vissen
Gaapsperplas 12 vissen
O-plas 14 vissen
Sloterplas 40 vissen
Schinkel 22 vissen

Ik vond dat het redelijk soepel verliep. Alleen die pomp is een pain in the ass (was dat niet de uitdrukking?), zeker zonder uitzetexpert Rene. Dat voorselecteren uit het zwembad voor wateren door mensen met een extra belang houden we er in als het even kan. Geeft toch iets extra's aan uitzetten. Het kleine vrachtjes rijden door Timon en Rick was ook erg handig. Fotografie is volgens mij met veel aandacht gedaan, ben heel benieuwd.
We hebben het al met al nog best snel gedaan want het waren toch 80 vissen meer dan verwacht.
Rubberen schepnetten zijn een succes. Geen enkele 'hanger'.
De opkomst was voldoende. Was wel aanpoten. Fijn dat Paul Hendrix (ex kacie) in z'n oranjepak onze troepen kwam versterken. (zonder ook maar 1 vis voor z'n deur te zetten.) En sfeermaker Sander Kunst is er 1 die je er op dit soort dagen gewoon bij moeten hebben terwijl ik 'm pas zaterdagnacht op de hoogte had gebracht was ie toch present.

Thanks men!

Waarschijnlijk 13 december gaat SKP zuidelijke randmeren uitzetten bij de Hollandse brug. Omdat wij niet de gehele portie hebben ontvangen voor dit jaar bestellen we bij en die worden dan die dag daar geleverd. Rijden we aan het eind van de dag uit.
--------------------------------------------------------------------------------
joris weitjens Offline

Berichtdoor Rolf » ma dec 05, 2011 2:26 pm

Dat heet gedistingeerd Joris :) Heb je de hoofden van de anderen ook bekeken. Gewoon een heerlijk zootje rauwe mannen met een gemeenschappelijk doel. Ik zal de 13e wat visagistes regelen en John de Mol uit nodigen, wellicht is er geld te verdienen aan een serie met de titel: 'Holland's Next Good Looking Carpmaestro'?

Was echt leuk en ik heb nu al zin in de 13e! Dan zie ik ook nog eens een karper :)

Tot dan!
Rolf Offline

Keer terug naar AHV-SKP (Amstelboezem) (1998)